Fagbevægelsen: Ukrainere skal beskyttes mod underbetaling

Arbejdsgivere, der aflønner fordrevne ukrainere under sædvanligt dansk niveau, skal straffes med bøde og ultimativt fratages retten til at drive virksomhed. Sådan lyder et forslag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation har sendt til regeringen.

Arbejdsgivere, der misbruger den nye særlov for ukrainske flygtninge til underbetaling, skal kunne straffes med bøde. Og hvis de overtræder loven gentagne gange, skal de fratages deres ret til at drive virksomhed.
Sådan lyder et forslag til ændring af særloven om ukrainske flygtninge, som Fagbevægelsens Hovedorganisation netop har sendt til Beskæftigelsesministeren, Udlændinge- og Integrationsministeren og Justitsministeren.
Særloven blev vedtaget i marts i år for at give ukrainske flygtninge særligt hurtig og let adgang til det danske arbejdsmarked. Loven undtager således ukrainerne fra de lovkrav, der sædvanligvis gælder for borgere fra lande uden for EU, såkaldte tredjelande, nemlig at arbejdsgiverne skal betale dem en løn, der er sædvanlig efter danske standarder.
Loven værner tredjelandsborgere mod underbetaling - og skulle en arbejdsgiver alligevel underbetale den udenlandske medarbejder, er det ulovligt og straffes hårdt med bøde. Sådan er reglerne i dag for alle, der kommer til Danmark for at arbejde fra lande uden for Europa, bortset fra ukrainere.

Arbejdsgivere misbruger tillid

”Loven blev vedtaget med tillid til, at arbejdsgivere selvfølgelig ikke vil underbetale ukrainere i en sårbar situation. Den tillid har nogle arbejdsgivere desværre ikke kunnet leve op til. Vi ser nu jobopslag målrettet ukrainere til en timeløn på 70-85 kr. før skat. Det er vi nødt til at reagere på”, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard.
Konkret foreslår FH, at Folketinget hurtigst muligt gennemfører en lovændring til særloven, så ukrainske flygtninge skal have en aflønning, der er sædvanlig efter danske forhold. Dvs. svarende til de mest repræsentative overenskomster på det område, de arbejder på.
En arbejdsgiver, der beskæftiger en ukrainer med opholdsgrundlag i særloven, og som aflønner på et niveau, der ligger under sædvanligt dansk niveau, skal straffes med bøde og ultimativt ved gentagne overtrædelser kunne miste retten til at drive virksomhed.
Samtidig skal Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) forpligtes til at føre tilsyn med, om reglerne er overholdt.
”Det har ikke været hensigten med særloven, at kyniske arbejdsgivere skulle kunne udnytte og underbetale de ukrainske flygtninge, der står i en yderst sårbar situation. De skal heller ikke kunne opsige ukrainske arbejdstagere, der arbejder på erhvervsordninger for tredjelandsborgere, for derefter at ansætte dem til en lavere løn. Kommer man hertil fra et land udenfor Europa for at arbejde, skal man have løn efter sædvanlige danske standarder”, siger Lizette Risgaard.