Færre topledere i detail- og forbrugsbranchen tror på vækst i egen virksomhed
Optimismen blandt topledere i detail- og forbrugsbranchen er dalet det seneste år. 4 ud af 10 forventer i høj eller meget høj grad vækst i egen virksomhed de kommende 12 måneder mod knap 6 ud af 10 topledere sidste år. 33 % af toplederne i detail- og forbrugsbranchen vurderer derudover, at deres virksomhed ikke vil være økonomisk levedygtig om 10 år, hvis de fortsætter samme retning.
“PwC’s CEO Survey viser, attoplederne i detail- og forbrugsbranchen er blevet mere pessimistiske. Uforudsigelig og den høje inflation påvirker hele branchen negativt. Selvom forbrugertilliden er steget lidt i slutningen af 2022, har den gennem hele året været rekordlav. Danskernes økonomiske bekymringer sætter sig i deres forbrug, og det rammer særligt virksomhederne i detail- og forbrugsbranchen,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Det er særligt ændringer i kundernes krav og præferencer (60 %), forstyrrelser i forsyningskæden (57 %) og mangel på arbejdskraft og kompetencer (52 %), som toplederne i høj eller meget høj grad forventer vil påvirke profitabiliteten i detail- og forbrugsbranchen de næste 10 år.
“Vi har i de seneste år set, hvordan først krisen med COVID-19-pandemien, dernæst Ruslands invasion af Ukraine og senest den høje inflationskrise ændrer forbrugernes adfærd. Det er netop også ændringer i kundernes præferencer, som toplederne forventer vil påvirke profitabiliteten i deres virksomhed,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Økonomiske udfordringer og volatilitet
Toplederne i detail- og forbrugsbranchen har fokus på en række områder de kommende 12 måneder for at stå stærkere i den økonomisk usikre situation. Knap 4 ud af 10 vil genoverveje igangværende projekter og større tiltag, mens 30 % vil finde alternative leverandører. 2 ud 3 topledere har allerede hævet priserne på deres produkter, ligesom halvdelen allerede har fundet alternative leverandører.
“PwC’s CEO Survey viser, at toplederne har stort fokus på deres omkostninger, og hvordan de bedst muligt tackler volatilitet og økonomiske udfordringer. Selvom knap 70 % af toplederne allerede har hævet prisen på deres produkter, angiver hver femte topleder alligevel, at de overvejer at hæve priserne de kommende 12 måneder,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Der er særligt tre områder, som toplederne vil investere i de kommende 12 måneder. 4 ud 5 forventer at investere i automatisering af processer og systemer, 3 ud 4 vil investere i at upskille deres medarbejdere, mens 64 % forventer at implementere avanceret teknologi, herunder AI, Cloud mv.
“CEO Survey viser, at toplederne inden for detail- og forbrugerbranchen særligt vælger at investere i automatisering, der kan være med til at innovere og tilpasse virksomheden til fremtidens behov. Automatisering og teknologi kan dog ikke stå alene - mennesker og teknologi arbejder hånd i hånd. Menneskelig indsigt kombineret med teknologisk innovation og specialisterfaring kan levere de skalérbare, intelligente og vedvarende løsninger, der kan ruste virksomheder til fremtiden,” slutter Henrik Trangeled Kristensen.
Om CEO Survey 2023
I PwC’s 26. CEO Survey blev der gennemført interview med 4.410 CEO’er i 105 lande i perioden den 4. oktober -11. november 2022. PwC’s CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse. 703 topledere fra detail- og forbrugsbranchen har deltaget i analysen.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Antallet af whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder fortsætter med at stige23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 34 % fra 2022 til 2023 og med 52 % over en to-årig periode fra 2021 til 2023. Det viser en ny opgørelse fra PwC.
Konfirmation og pengegaver: Sådan er skattereglerne22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er ikke lang tid til, at konfirmationerne begynder, og den store dag betyder ofte en masse pengegaver. Man bør i den forbindelse være opmærksom på pengegavernes størrelse og overveje, om det vil give mere mening at give en investeringsgave, lyder det fra PwC.
Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum