EUX-lærlinge strømmer ud i små virksomheder

De mindre håndværksvirksomheder tager godt imod lærlinge fra EUX-uddannelsen, hvor eleverne samtidig med en erhvervsuddannelse har fag på gymnasialt niveau. I dag uddanner de halvdelen af de unge EUX-lærlinge fra den kun otte år gamle uddannelse. En af de virksomheder er AGL Entreprise i Roskilde.

Virksomheden AGL Entreprise i Roskilde består af mester selv, en svend og en EUX-lærling. Virksomheden har netop sagt farvel til sin første færdiguddannede EUX-lærling, og den næste af slagsen er ansat og i fuld sving i virksomheden.

- Min oplevelse er, at EUX-lærlinge er dygtige både bogligt og håndværksmæssigt. Det er selvfølgelig en udfordring, at de er længere tid i skole end lærlinge normalt er, så vi har indimellem manglet den ekstra hjælp i dagligdagen, men vi er jo nødt til at få det til at passe ind. For mig handler det om, at mine lærlinge skal ville deres fag, og hvis de vil det, så siger jeg ja tak – uanset om det er en EUX-lærling eller ej, siger Anders Gehl Larsen, indehaver af AGL Entreprise.

En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at virksomheder med nul til tyve ansatte står for at uddanne halvdelen af de 653 EUX-lærlinge, der sidste år var i praktik i bygge- og anlægsbranchen. Særligt de helt små virksomheder med under 10 ansatte har åbnet døren for EUX-lærlinge. Sidste år havde de tilsammen 215 EUX-lærlinge i lære.

- EUX-lærlinge er lidt kortere tid i praktik, fordi de bruger mere tid på skolebænken. Derfor forventede vi, at de store virksomheder var bedre gearet til at tage EUX-lærlinge, fordi de ikke er lige så sårbare, hvis der i en periode mangler en i sjakket. Men her har de mindre virksomheder altså på kort tid formået at indrette sig, så det også passer ind i deres hverdag, siger underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl.

Mere tid på skolebænken
Eleverne på EUX-uddannelsen er lige som elever fra de traditionelle erhvervsuddannelser også i lære i en virksomhed. Men fordi de både får en studentereksamen og et svendebrev, bruger eleverne flere uger på skolebænken end de andre lærlinge.

- Det er klart, at det har været en udfordring for nogle virksomheder, fordi det kræver en ny måde at planlægge på, når en lærling er 20 uger i skole ad gangen frem for fx otte uger. Men på blot et år er andelen af EUX-elever i skolepraktik faldet fra 40 til 25 procent, så alt tyder på, at både små og store virksomheder har fundet ud af, at de længere skoleperioder godt kan passes ind i hverdagen, siger Louise Pihl.

Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65

Underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri, fylder 50 år den 18. marts.14.3.2019 12:35:28 CETPressemeddelelse

Louise Pihl er cand.scient.pol og kom til Dansk Byggeri i 2005 fra DA. De seneste fire år har hun været underdirektør med ansvar for Dansk Byggeris arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitik samt analyseafdelingen og Dansk Byggeris ni regionale bestyrelser. Louise Pihl har i mange år været med til at sætte erhvervsuddannelserne på dagsordenen, og står blandt andet bag initiativet Byggeriets Kvinderåd, der har arbejdet for at få flere kvinder til at søge uddannelse og karriere i bygge- og anlægsbranchen. Fritiden tilbringer hun med familie og venner, og på posten som bestyrelsesformand for Fonden Motorfabrikken Marstal, der har til formål at genskabe livet på havnen i Marstal, hvor hun er født og opvokset.