EUX-lærlinge strømmer ud i små virksomheder

De mindre håndværksvirksomheder tager godt imod lærlinge fra EUX-uddannelsen, hvor eleverne samtidig med en erhvervsuddannelse har fag på gymnasialt niveau. I dag uddanner de mindre virksomheder halvdelen af de unge EUX-lærlinge i byggeriet. En af dem er Tømrer Johannes i Hinnerup.

Virksomheden Tømrer Johannes ApS i Hinnerup består af mester selv og to EUX-lærlinge. Virksomheden har netop monteret nye planker på tre gavle på en villa i Hinnerup, og tømrermester Johannes Elimar Nielsen har hele tiden haft en lærling med på opgaven.

- Jeg har valgt at have to lærlinge forskudt af hinanden sådan, at når den ene er i skole, så er den anden i praktik hos mig, og det passer fint ind i min virksomhed. Om sommeren, når jeg har rigtig travlt, så har jeg et overlap på fire til fem uger, hvor jeg har to lærlinge, og det passer mig rigtig godt, fortæller tømrermester Johannes Elimar Nielsen.

En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at virksomheder med nul til tyve ansatte står for at uddanne halvdelen af de 653 EUX-lærlinge, der sidste år var i praktik i bygge- og anlægsbranchen. Særligt de helt små virksomheder med under 10 ansatte har åbnet døren for EUX-lærlinge. Sidste år havde de tilsammen 215 EUX-lærlinge i lære.

- EUX-lærlinge er lidt kortere tid i praktik, fordi de bruger mere tid på skolebænken. Derfor forventede vi, at de store virksomheder var bedre gearet til at tage EUX-lærlinge, fordi de ikke er lige så sårbare, hvis der i en periode mangler en i sjakket. Men her har de mindre virksomheder altså på kort tid formået at indrette sig, så det også passer ind i deres hverdag, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Mere tid på skolebænken
Eleverne på EUX-uddannelsen er lige som elever fra de traditionelle erhvervsuddannelser også i lære i en virksomhed. Men fordi de både får en studentereksamen og et svendebrev, bruger eleverne flere uger på skolebænken end de andre lærlinge. Til gengæld kan de efter endt uddannelse enten arbejde som faglærte eller videreuddanne sig på samme vilkår som unge med en gymnasial uddannelse.

- Det er klart, at det har været en udfordring for nogle virksomheder, fordi det kræver en ny måde at planlægge på, når en lærling er 20 uger i skole ad gangen frem for fx otte uger. Men på blot et år er andelen af EUX-elever i skolepraktik faldet fra 40 til 25 procent, så alt tyder på, at både små og store virksomheder har fundet ud af, at de længere skoleperioder godt kan passes ind i hverdagen, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65