European Games-holdet er udtaget

Det danske hold til European Games i Polen er udtaget. Danmark rejser afsted med 98 atleter i 16 idrætsgrene. I Polen skal atleterne kæmpe om metal, hæder og olympisk kvalifikation.

Fra den 21. juni til den 2. juli afvikles den tredje udgave af European Games. Det europæiske OL, som stævnet også kaldes, afvikles i Krakow i Polen, og Danmark stiller op med 98 atleter i 16 forskellige idrætsgrene. Blandt de danske deltagere er Viktor Axelsen (badminton), Emma Aastrand Jørgensen (kajak) og Jesper Hansen (skeetskydning), der alle vandt medalje ved OL i Tokyo.

I Polen kommer de danske atleter til at kæmpe om medaljer og hæder. Men European Games er for mange af atleterne også meget vigtig i forhold kvalifikationen til OL i Paris næste sommer.

I nogle idrætsgrene som f.eks. skydning, bueskydning og boksning er der direkte OL-kvalifikation til de bedste atleter, mens der i andre idrætter som badminton, triatlon og mountainbike dystes om vigtige point til OL-kvalifikationsranglisterne.

En af de atleter, der i Polen går efter at sikre en OL-kvalifikation, er skeetskytten Jesper Hansen. Ved OL i Tokyo vandt hans sølv, og hvis han vinder i Polen, udløser det en OL-kvalifikation.

”Det kan blive en meget vigtig skydning for mig. Ambitionen er helt klart en finaleplads, og så må vi se derfra. Jeg har planlagt min træning, så min form peaker til European Games og til VM lige bagefter, hvor der er mange OL-pladser på spil,” siger Jesper Hansen, der forsøger at kvalificere sig til sit fjerde OL i træk.

OL-drømme

Ud over de klassiske OL-discipliner er Danmark repræsenteret i en række discipliner, som ikke er med på OL-programmet. I hvert fald ikke endnu. F.eks. i Beach Handball, hvor de danske herrer netop er vendt hjem fra EM med en bronzemedalje.

”Vi rejser afsted med en spændende trup. Der er etablerede navne, som har vundet medaljer ved OL, og der er atleter, som går efter at komme med til deres første OL. Men der er også atleter, der i Polen får mulighed for at vise deres idræt frem på den helt store scene og sende et signal om, at deres idræt også hører til i det fineste selskab,” siger Søren Simonsen, der er DIF’s chef de mission for den danske delegation ved både European Games i Krakow og OL i Paris næste år.

Ud over i de 16 idrætsgrene er Danmark også repræsenteret i atletik, hvor der afvikles EM-for hold i regi af European Games. Atletik er dog af praktiske/organisatoriske årsager ikke en del af den øvrige danske delegation, og atletikforbundet håndterer selv deres deltagelse.

Alle konkurrencerne fra European Games bliver streamet live og on demand på adressen https://europeangames.tv

Foto: Det danske hold ved indmarchen ved European Games i 2019 / fotocredit: EOC

Om European Games:

• European Games i Krakow er det tredje i rækken efter Baku2015 og Minsk2019
  • Afvikles i perioden 21. juni-2.juli i Krakow og Malopolska (regionen, hvor Krakow er hovedstaden)
  • 48 nationer og 7.300 atleter deltager
  • 29 forskellige discipliner – heraf 21 olympiske
  • I en lang række af disciplinerne er European Games en del af OL-kvalifikationen til Paris-legene (kvotepladser og ranglistepoint)
  • I badminton, kajak, mountainbike, kunstsvømning og teqball er European Games også officielle europamesterskaber
  • 8.500 frivillige hjælpere er involveret i legene
  • Arrangør: EOC (sammenslutningen af de europæiske olympiske komitéer)
  • For mere information besøg https://www.european-games.org/

Den danske trup:

Badminton:
Viktor Axelsen, herresingle - Anders Antonsen, herresingle - Mia Blichfeldt, damesingle - Line Kjærsfeldt, damesingle - Kim Astrup, herredouble - Anders Skaarup Rasmussen, herredouble - Maiken Fruergaard, damedouble - Sara Thygesen, damedouble - Mathias Christiansen, mixed double - Alexandra Bøje, mixed double

Beach Håndbold – Herrer:
Andreas Høgh - Jeppe Villumsen - Martin Vilstrup - Christian Nielsen - Frederik Bech Jensen - Laurids Nygaard Ulrichsen - Dines Kjeldgaard - Frederik Dinsen - William Lærke - Mikkel Drud Nielsen

Beach Håndbold – Kvinder:

Boksning
Frederik Lundgaard Jensen, -57 kilo - Abdallah Abou-Arab, -63,5 kilo - Nikolai Terteryan, -71 kilo - Sofie Vinther Rosshaug, -50 kilo - Melissa Juvonen Mortensen, -57 kilo

Bordtennis:
Jonathan Groth, herresingle/holdkonkurrence - Anders Lind, herresingle/holdkonkurrence - Tobias Kamph Rasmussen, holdkonkurrence - Thor Christensen, holdkonkurrence

Bueskydning:
Kirstine Danstrup Andersen, recurve - Randi Degn, recurve - Nanna Grønbæk Jakobsen, recurve - Oliver Staudt, recurve - Tanja Kirstine Amdi Gellenthien, compound - Mathias Fullerton, compound

Fægtning:
Jonas Winterberg-Poulsen, fleuret (individuel og hold) - Christopher Horn Nielsen, fleuret (individuel og hold) - Jonas Karlsen, fleuret (individuel og hold) - Patrick Jørgensen, kårde (individuel og hold) - August Lindstrøm Jensen, kårde (individuel og hold) - Conrad Seibæk Kongstad, kårde (individuel og hold) - Frederik von der Osten, kårde (individuel og hold), Laeticia Jørgensen, fleuret (individuel)

Kajak:
Emma Aastrand Jørgensen (K1 200, K1 500, K2 500, K2 mixed 200) - Bolette Nyvang Iversen (K4 500) - Frederikke Hauge Matthiesen (K2 500, K4 500) - Katrine Jensen (K4 500) - Sara Corfixen Milthers (K4 500) - Lasse Bro Madsen (K1 200, K4 500) - Magnus Sibbersen (K1 500, K4 500, K2 mixed 200) - Morten Graversen (K2 500, K4 500) - Victor Gary Aasmul (K2 500, K4 500)

Karate:
Frederikke Bjerring, kata

Kunstsvømning:
Karoline Christensen, duet (teknisk og fri), Mia Heide, duet (teknisk og fri)

Mountainbike:
Caroline Bohé - Malene Degn – Simon Andreassen - Sebastian Fini

Muaythai:
Linn Sandegård, -57 kilo

Padel:
Emil Domela Hansen, herredouble/mixed double - Marc Møller, herredouble/mixed double - Maria Rasmussen, damedouble/mixed double - Gitte Haxen, damedouble/mixed double

Skydning:
Jesper Hansen, skeet - Emil Petersen, skeet - Frederik Larsen, 10 meter luftpistol - Nicklas Kildehøj, 10 meter luftriffel - Rikke Mæng Ibsen, 50 meter riffel 3 positioner (individuel og hold) - Anna Nielsen, 10 meter luftriffel (individuel og hold), 50 meter riffel 3 positioner (individuel og hold) - Stephanie Grundsøe, 50 meter riffel 3 positioner (individuel og hold), 10 meter luftriffel (hold) - Steffen Olsen, 50 meter riffel 3 positioner (individuel og hold)

Taekwondo:
Tobias Otterstrøm Hyttel, -63 kilo - Otto Herlev Lyngbæk, -68 kilo - Edi Hrnic, -80 kilo - Louise Sinkjær Lyngbæk, -53 kilo

Teqball:
Mathias Landén Jeppesen, herredouble/mixed double - Brian Mengel Thomsen, single/herredouble - Nanna Lind Kristiansen, single/damedouble - Mira Fænø Dahlmann, damedouble/mixed double

Triatlon:
Oscar Gladney, individuelt/mixed stafet - Emil Holm, individuelt/mixed stafet - Anne Holm, individuelt/mixed stafet - Alberte Kjær Pedersen, individuelt/mixed stafet

Søren Simonsen, DIF's OL og EG chef de mission
Tlf.: 29 42 04 43, sos@dif.dk

Lars Hestbech, kommunikationskonsulent DIF
Tlf.: 23 32 37 84, lhe@dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.700 idrætsforeninger og godt 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.