EU kalder på en ny renoveringsbølge, mens Danmark sakker bagud

EU efterlyser en ny renoveringsbølge af boliger og bygninger i forslaget til den store klima- og miljøaftale, EU Green Deal, som EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen præsenterede onsdag. Men Danmark sakker agterud. Dansk Byggeri kalder på politisk handling.

Regeringen bryster sig af, at Danmark er klima-frontløber i EU. Men når det kommer til at spare på energien, står vi endnu en gang som en af de slemme drenge i EU-klassen, og der er lang vej igen.

- Med EU Green Deal er energirenoveringer igen øverst på dagsordenen i EU. Kommissionen taler om, at det er nødvendigt med en ”renoveringsbølge af offentlige og private bygninger”. Men selv om Kommissionen også i sommer kritiserede Danmark i skarpe vendinger for at gøre for lidt på området, har vi endnu ikke energirenoveret nok til at leve op til EU’s krav, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Senest har Klimarådet konstateret, at Danmark med de nuværende tiltag heller ikke fortsat kommer til at leve op til kravene.

- Både Klimarådet og EU har sagt at Danmark er bagud, så det er absolut nødvendigt, at Danmark kommer ind i klimakampen og får energirenoveret de danske bygninger. Til foråret skal regeringen lave en klimahandlingsplan, og hvis vi vil være en troværdig grøn førernation i EU, skal energirenoveringen prioriteres højere, siger Michael H. Nielsen.

Cirkulært marked for genbrugte materialer

Med EU’s Green Deal er der planer om en ny handlingsplan for ressourcetunge sektorer herunder bygge- og anlægsbranchen.

- Det er helt afgørende for en reel cirkulær omstilling, at vi får skabt et indre marked for genbrugte og genanvendte byggematerialer. EU skal sætte normer for kvaliteten af genbrugte byggematerialer, så man ved, at man kan stole på kvaliteten, når man køber brugt. Uden fælles regler er det svært at få etableret et marked for genbrugte materialer. Det kræver fælles standarder, hvis vi skal blive bedre til at genbruge i EU, siger Michael H. Nielsen.

Målet om CO2-reduktion er stadig for uambitiøst

Dansk Byggeri mener, at EU-Kommissionen er for uambitiøs, når den foreslår, at EU-landene skal bringe udledningen af klimagasser ned med 55 procent i 2030. Det er en beskeden stigning på fem procentpoint i forhold til tidligere, men langt fra Danmarks mål om en 70 procent reduktion.

- Når ambitionen fortsat er, at EU skal være klimaneutral i 2050, er et delmål i 2030 på 55 procent for uambitiøst. I Dansk Byggeri ønsker vi, at EU bliver mere ambitiøse på kort sigt, så det rent faktisk bliver realistisk at levere et klimaneutralt EU i 2050, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

EU-Kommissionen vil i første halvdel af 2020 præsentere en klimalov, der skal sikre 2050-målet.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.