Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark vil hjælpe danske virksomheder i gang med due diligence

Den 10. januar lancerer Etisk Handel Danmark en version 2:0 af onlineguiden ’De 6 skridt’ om due diligence for menneskerettigheder, men fremover vil den også omfatte miljø og klima. En guide for danske virksomheder, der i stigende grad står overfor at skulle dokumentere deres samfundsansvar, og som navnet antyder, skal den hjælpe virksomheder til at komme i gang via seks skridt.

Foto: Canva

Due diligence bliver det nye sort

Danmark og danske virksomheder kan og bør spille en vigtig rolle som foregangsland på den grønne dagsorden. Det mener direktør i Etisk Handel Danmark, Nanna Callisen Bang, som udtaler:

”En retfærdig, grøn omstilling forudsætter, at danske virksomheder og organisationer tager ansvar for det aftryk, som Danmarks forbrug og produktion har på resten af verden gennem globale værdikæder.”

For mange danske virksomheder sker de største påvirkninger af menneskerettigheder og miljø i værdikæden uden for Danmark.

”Med de nye lovkrav på vej fra EU, bliver 2023 året, hvor due diligence for alvor får offentlighedens interesse,” siger Nanna Callisen Bang. ”Alle kan og bør gå i gang, og derfor har vi med ’De 6 skridt’ lavet en praksisnær og let tilgængelig guide med konkrete cases til hjælp for danske virksomheders arbejde med due diligence i deres værdikæder.”

EU-lovgivning for due diligence på vej

Formålet med due diligence er at sikre, at virksomheder arbejder struktureret for, at deres aktiviteter ikke har en negativ indvirkning på menneskerettigheder og miljø. Med ny EU-lovkrav på vej for virksomheders due diligence for bæredygtighed bliver rammerne sat for, hvordan virksomheder bør leve op til deres samfundsansvar. Det, der tidligere var frivilligt, bliver altså nu til lovkrav.

Selvom SMV’er i første omgang ikke bliver direkte berørt, er det ifølge Nanna Callisen Bang en god idé at komme i gang: ”I takt med at større virksomheder bliver pålagt at stille krav i deres værdikæder, vil det også ramme SMV’erne, som i mange tilfælde er underleverandører til større virksomheder,” siger hun.

Guiden omfatter nu også miljø og klima

Selv uden EU-lovgivning vokser forventningerne til virksomheders samfundsansvar. Det gælder både de store multinationale virksomheder og i stigende grad også SMV’erne. Men det kan være svært at omsætte internationale retningslinjer til konkret praksis. Derfor har Etisk Handel Danmark udvidet ’De 6 skridt’ om due diligence for menneskerettigheder, til nu også at omfatte ansvarlig virksomhedsadfærd i forhold til miljø og klima.

Guiden bryder arbejdet ned i seks skridt og giver en række cases og eksempler, der hjælper virksomheder med at komme i gang. Guiden, der er baseret på OECD’s retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, henvender sig til danske virksomheder på tværs af brancher, fx landbrug og fødevarer, tekstil og design. Guiden er relevant, uanset om man er på B2C- eller B2B-markedet, importerer, eksporterer eller har egen produktion i Danmark.

Online event med repræsentanter fra flere brancher

Den nye version af ’De 6 skridt’ lanceres tirsdag den 10. januar kl. 13 - 14 ved et online event, hvor en række branche-og erhvervsorganisationer, civilsamfund, erhvervsfremmesystemet samt fagbevægelsen vil fortælle om, hvad de er særlig optagede af. Sarah Dieckmann, rådgiver i Etisk Handel Danmark vil også give en introduktion til de6skridt.dk med gennemgang af, hvordan man får processer på plads for at respektere menneskerettigheder og miljø i værdikæden, og hvilke ressourcer og redskaber man kan bruge.

Se programmet på https://etiskhandel.dk/events/lancering-af-de6skridt-dk/

Fakta

• Virksomheders due diligence for bæredygtighed er et nyt EU-direktiv, der vedrører lovpligtig due diligence på menneskerettigheder og miljøspørgsmål samt i nogen grad bæredygtig selskabsledelse.
  • De nye EU-krav er baseret på FNs og OECDs retningslinjer for, hvad der forventes, at virksomheder arbejder for, således at deres aktiviteter ikke har nogen negativ indvirkning på menneskerettighederne i hele værdikæden.
  • Lovgivningen forventes at træde i kraft i 2024 for virksomheder med over 500 ansatte og i 2026 for virksomheder med over 250 ansatte.
  • Formålet med direktivet er at sikre, at EU-virksomheder i højere grad bidrager til en bæredygtig omstilling i det indre marked og følger ensartede lovkrav.
  • Læs mere: Retfærdig og bæredygtig økonomi, Europa-Kommissionen

Kontakter

Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Foto: Canva

Information om Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark
Overgaden Oven Vandet 10

+45 31 72 69 30https://etiskhandel.dk/

Etisk Handel Danmark er den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Vi står bag Videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Etisk Handel Danmarks medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, erhvervs- og brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Tøj koster mere end penge15.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj. De fleste af os er godt klar over, at vi skal holde igen med oksekødet og undgå madspild, men der er et behov for, at vi får øjnene op for vores tøjforbrug. Vores globale forbrug af tøj er fordoblet fra år 2000 – 2014. Og antallet af gange, vi bruger tøjet, er ligeledes faldet i samme periode. Det er ikke en holdbar udvikling, og det er med til at sætte tekstilindustrien på EU's topscorer-liste over industrier med de største ressourceaftryk. Forbrugere mangler viden og hjælp til mere bæredygtigt tøjforbrug Hvis vi skærer ned på vores overforbrug af nyt tøj, kan der spares meget på egen pengepung, og i den grad også på mange af verdens knappe ressourcer. Det gæld