"Et liv forbi" af Helga Flatland udkommer på dansk

Norske Helga Flatland, som fik sit litterære gennembrud med romanen En moderne familie, er nu tilbage med historien om et problemfyldt mor-datter-forhold i romanen "Et liv forbi." En roman, der giver et koncentreret indblik i tilværelsens problemer.

Sigrid arbejder som læge i Oslo og bor sammen med børn og mand nummer to. Hun er stadig mærket af en barndom med en far, der blev ramt af flere hjerneblødninger, og en mor, der tilsidesatte alt for at passe sin syge mand. Da moren nu ikke langt fra pensionen selv får en kræftdiagnose, begynder Sigrid at tage sin egen barndom op til revision, og hun gennemlever indeklemte følelser fra barndommen. Hvilken grad af bebrejdelse kan hun lægge på moren? Hvordan vil hun selv forlige sig med sin fortid? Hvad konstituerer et svigt, og er tilgivelse muligt? Og hvilke følelser vil bestå langt ind i hendes egen alderdom?

Et liv forbi blotlægger svært gemte, men genkendelige følelser og giver stemme til både mor og datter, når rollerne byttes rundt, og den voksne datter må drage omsorg for og tage ansvar for sin egen mor.

Med sin sjette roman befæster Helga Flatland sin position som en af Nordens skarpeste observatører i vor samtid.

Den norske presse skrev:

”Stærkt om døende mor.” – VG

”Der opstår noget slet og ret noget smukt i vanskelige og smertefulde familieforhold, når Helga Flatland skriver om dem.” – Adresseavisen

Titel: Et liv forbi

Forfatter: Helga Flatland

Oversætter: Karen Fastrup

Udgivelsesdato: 27. august 2021

Filosofisk og smuk billedbog om en bæredygtig fortid og fremtid26.8.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Kleinschmidt har skrevet en smuk og poetisk historie om to søstre i en fjern fortid, inspireret af den amerikanske Ursula Le Guins feministiske essay "Bæreposeteorien" om fiktion, der bl.a. argumenterer for, at der findes en anden og mere bæredygtig måde at fortælle historier på. I stedet for at fortælle spyddets, heltemandens og jægerens historie, fortæller Kleinschmidt samlernes historie.