Et godt arbejdsmiljø er ikke gratis

Dejligt med anbefalinger til godt arbejdsmiljø - men det må ikke blive tomme ord.

Dansk Socialrådgiverforening hilser Ekspertudvalgets anbefalinger til et bedre arbejdsmiljø velkommen. Det er positivt, at vi nu får en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Men Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening, understreger, at det er helt afgørende, hvordan bekendtgørelsen bliver formuleret.

-Det psykiske arbejdsmiljø har levet en politisk skyggetilværelse alt for længe, så derfor er vi glade for, at det skrives ind i en bekendtgørelse. Men det er afgørende, at det ikke bare bliver tomme ord, siger hun.

Dansk Socialrådgiverforening ser også frem til, at lederne bliver uddannet i psykisk arbejdsmiljø, selvom obligatorisk efteruddannelse havde været at fortrække.

Ekspertudvalget lægger op til, at Arbejdstilsynet får mange flere opgaver, hvilket i sig selv er positivt. Men det er fuldstændig urealistisk, at medarbejderne i Arbejdstilsynet skal nå alle de nye opgaver, uden selv at blive presset på arbejdsmiljøet, når regeringen samtidig skærer i tilsynets bevillinger.

På grund af omprioriteringsbidraget står Arbejdstilsynet til at miste 177 årsværk frem mod 2022.

De samlede bevillinger til arbejdsmiljøet er i forvejen faldet med 20 procent fra 2007 til 2016.

Teknologirådets ekspertgruppe har tidligere udregnet, at det vil koste 500 millioner kroner om året til Arbejdstilsynet, forskning og puljer til forebyggende tiltag, hvis vi skal have et arbejdsmiljø, der giver danskerne mulighed til at arbejde indtil pensionen.

-Et godt arbejdsmiljø er ikke gratis. Derfor skal pengene følge ambitionerne. Arbejdstilsynet skal ikke beskæres, men udbygges, og vi skal have meget mere viden om problemerne og løsningerne, så vi kan sikre et ordentligt psykisk arbejdsmiljø, siger Majbrit Berlau.

Endelig opfordrer Dansk Socialrådgiverforening til, at arbejdsmiljørepræsentanterne bliver tænkt meget mere ind i indsatsen, fordi de oftest er dem, der har mest forstand på, hvor skoen trykker og hvad der skal til for at rette op på et skræntende arbejdsmiljø. Det kræver både mere uddannelse, indflydelse og en klarere rolle-definition til arbejdsmiljørepræsentanterne.

Bjarke Hartmeyer Christiansen