Et andet Roskilde: Kæmpe interesse for at lære om økologi og sundhed

Forældre til flere tusinde unge, der har deltaget i Foodjam på Roskilde Festivalen har ingen grund til bekymring.

For deltagerne har lært nyt om økologiske råvarer, fået færdigheder i madlavning, spist sund og velsmagende mad og haft mulighed for motion.

Det er Änglamark, SuperBrugsen, Kvickly og Madkulturen, der er gået Sammen Om Bedre Mad i Foodjam teltet på Roskilde Festival.

Foodjam er et kulinarisk initiativ under Madkulturen, hvis formål netop er at udbrede ’Bedre mad til alle’. I Foodjam folkekøkkenet er alle velkomne, unge som gamle, til vejledning og læring i at lave mad fra bunden og ikke mindst at lave mad med gode økologiske råvarer og håndteringen af dem.

Änglamark har sponsoreret de friske økologiske råvarer, som festivaldeltagerne går i krig med til den økologiske brunch, som de, under kyndig instruktion fra Foodjams kulinariske vejledere, selv laver fra bunden.

Udover en god og dejligt mættende øko brunch, har man, som noget helt nyt i år, også mulighed for at få lidt motion, imens man er på festival. Det nye tiltag går under navnet ”Brunch’N’Move” og går ud på, at man alle ugens dage og ganske gratis kan være med på forskellige motionsaktiviteter i løbet af formiddagen.

Her kan man både få sved på panden med Heat Up eller lave krølle på sig selv med Akroyoga, der er mulighed for at svinge hofterne med Hulahop og også at få varme i kinderne til Haka, som er en powerful New Zealandsk stammedans.

Aktiviteterne foregår lige udenfor Foodjam teltet, som ligger placeret i East City.

Reducering af madspild er også en faktor i Foodjam initiativet. På et forskelligt camping område vil der hver dag i ugen være at finde et pop-up telt, hvor man kan koge sin egen suppe af fiskeskrog fra Foodjam køkkenet og grøntsager fra Änglamark over bål. For 20 kr. kan festivaldeltagerne koge sig en smagfuld kop suppe og på den måde være med til at reducere madspild.

Yderligere information: Brand Manager Maibrit Blicher Glenert, 5159 3626 eller Marketingkonsulent Karina Mia Kvindal Johansen: karina.johansen@coop.dk

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse