LevLev

Et af Danmarks mest vellykkede inklusionsinitiativer for mennesker med kognitive handicap fylder 10 år

KLAPjob har på 10 år skaffet over 3200 job på det ordinære arbejdsmarked til mennesker med kognitive handicap – til stor glæde for de pågældende borgere, for virksomhederne og for samfundet. Nu fylder det succesfulde beskæftigelsesinitiativ rundt, og det fejres med en jubilæumsreception med socialministerens deltagelse.

Ti år er nu gået siden LEVs beskæftigelsesindsats for mennesker med kognitive handicap blev lanceret. Det fik navnet KLAPjob og det været en bragende succes! Over 3200 borgere med kognitive handicap er nu kommet ud på det ordinære arbejdsmarked.

Ifølge formanden for Landsforeningen LEV, Anni Sørensen, er KLAPjob uden tvivl et af Danmarks mest vellykkede inklusionsinitiativer.

”KLAPjob er en fantastisk historie om et fremragende initiativ, der er til stor gavn for alle parter. Både for de borgere med handicap, der kommer i beskæftigelse og giver dem livskvalitet og samtidig inklusion på det ordinære arbejdsmarked. Og virksomhederne, som efterspørger medarbejdere, der kan løse arbejdsopgaver på særlige vilkår. Det har vist sig at være et gyldent match”, udtaler Anni Sørensen.

Jobskabelse og ambassadørkorps
I dag har KLAPjob 11 jobkonsulenter tilknyttet, der hver især arbejder for at skabe flere job til målgruppen i store virksomhedskæder som eksempelvis McDonalds, Matas og REMA 1000, der har butikker på landsplan. Men der er også samarbejdsaftaler med mindre virksomheder. Sidste år fik KLAPjob sit eget korps af ambassadører, der består af syv personer, der alle selv har fået arbejde gennem KLAPjob. Ambassadørkorpset er med til at udbrede kendskabet til KLAPjob og samtidig rådgiver og støtter ambassadørkorpset andre mennesker, der ligeledes gerne vil have et KLAPjob.

KLAPjob kan gøre drøm til virkelighed
Spørger man Anni Sørensen afspejler KLAPjob en drøm om et fremtidigt arbejdsmarked, hvor beskæftigelsespolitik og socialpolitik spiller sammen.

”Det kræver en politisk vilje til at gøre samfundets støttemuligheder mere fleksible og langt mere baseret på borgernes ønsker og behov. Den vision vil LEV arbejde for på det politiske niveau og i regi af KLAPjob for den enkelte borger. Med politisk opbakning til sådan et paradigmeskift kan vi sammen skabe et inkluderende og fleksibelt arbejdsmarked, som vil være til glæde for alle borgere, virksomheder og samfundet", udtaler Anni Sørensen.

Jubilæum fejres med stor reception
Den store succes, som KLAPjob har opnået, fejres den 17. september med en stor jubilæumsreception, der skydes i gang klokken 14.30, hvor blandt andre social- og indenrigsminister Astrid Krag, LEVs landsformand Anni Sørensen og Danske Handicaporganisationers formand Thorkild Olesen vil holde taler.

Emma BorelloKommunikationsmedarbejder, KlapJob

KLAPjob er en indsats under Landsforeningen LEV, som laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive vanskeligheder.

Tlf:25 33 18 99em@lev.dk

Lev er en privat landsdækkende forening for mennesker med udviklingshandicap, pårørende og andre interesserede - dannet i 1952.