Esbjerg Kommune er kandidat til årets Brolæggerpris

Brolæggerlauget i Dansk Byggeri har været Danmark rundt og fundet fem kandidater til årets brolæggerpris. En af dem er Danmarks længste gågade i Esbjerg.

Det er 33. gang, at Brolæggerlauget i Dansk Byggeri uddeler Brolæggerprisen, der går til et nytænkende og iderigt brolæggerprojekt. Esbjerg Kommune er indstillet som bygherre på gågaden i Esbjerg.

- Brolæggerprisen er en anerkendelse af, at der findes masser af brolæggerarbejde i rigtig høj kvalitet, der samtidig er med til at skabe smukke og gennemtænkte byområder med plads til liv, siger sektionskonsulent for Brolæggerlauget i Dansk Byggeri Mikael Mortensen.

Esbjergs gågade
Når gågaden i Esbjerg står færdig i 2021, bliver den med sine 1.023 meter Danmarks længste gågade. Belægningen er udført i jetbrændt granit, og er inspireret af Vadehavets smukke mønstre af strømribber i sandbunden.

De andre projekter, der konkurrerer om prisen, er Vallensbæks bugtede promenadesti, Ringsteds klimasikrede torv, Tingbergs præcise og iderige brolægning foran kulturhuset og Grenås nye torv, der er inspireret af byens gamle dampvæveri.

Om Brolæggerprisen
Brolæggerprisen uddeles til en bygherre, rådgiver eller arkitekt, der med et eller flere projekter har vist nytænkning og iderigdom i forbindelse med belægningsarbejdet. Komiteen lægger vægt på kreativitet, valg af materiale og den håndværksmæssige kvalitet, og derudover skal bygherren have udført et kvalificeret tilsyn.

Brolæggerprisen bliver uddelt den 25. oktober. Med titlen følger 25.000 kroner, der skal bruges til udvikling i brolæggerfaget.

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Mikael Mortensen, 72 16 01 92, mmo@danskbyggeri.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk

Billeder

På Kongensgade i Esbjerg er brolæggerne fra Arkil-Stürup godt i gang med at lægge ny belægning i jetbrændt granit.
Download
DanJord har lagt chaussésten og klinker på det nye torv i Grenå. Mønsteret er inspireret af byens gamle dampvæveri.
Download
Zacho-Lind har på én gang klimasikret og forskønnet Torvet i Ringsted.
Download
C.C. Brun Entreprise har udført smuk engelsk brolægning ved det nye bibliotek og kulturhus i Tingbjerg.
Download
Scheller, Hougaard & Petersen har skåret hele 1.400 meter granitfliser på promenadestien i Vallensbæk.