Esbjerg har succes med at sende ledige ud i byggebranchen

Dansk Byggeri Sydjylland finder i samarbejde med jobcenteret i Esbjerg lokale bygge- og anlægsvirksomheder, der er klar til at åbne døren for ledige, der har svært ved at finde en plads på arbejdsmarkedet. Erfaringerne viser, at netop byggebranchen er god til at give ledige en ny chance.

Dansk Byggeri Sydjylland står i spidsen for at finde virksomheder, der er klar til at åbne døren for en ledig, der har haft svært ved at komme i arbejde, og som heller ikke har hverken svendebrev eller erfaring med byggeri og håndværk.

Et pilotforsøg kaldet BYG I VEST har for de ledige været en blanding mellem kurser og praktik. Her meldte ni lokale virksomheder sig til projektet. Jobcenter Esbjerg har sammen med håndværksvirksomhederne og AMU Vest sammensat en såkaldt branchepakke, som er en række kurser, der skal opkvalificere ledige til at arbejde i byggebranchen. Det er de erfaringer, som jobcentret nu bygger videre på sammen med Dansk Byggeri Sydjylland.

- Erfaringerne er indtil videre gode, og jeg synes, at vores lokale virksomheder har været rigtig gode til at tage imod de ledige, siger formanden for Social & Arbejdsmarkedsudvalget i Esbjerg Kommune, Henrik Vallø.

I pilotforsøget deltog 15 ledige. Fem er gået direkte i arbejde. Syv ledige er i løntilskud med henblik på efterfølgende ordinær ansættelse, mens tre deltagere er sprunget fra.

- Samarbejdet er uden tvivl en succes. I byggebranchen er der hos både små og store virksomheder en lang tradition for både at tage lærlinge, men også at tage folk ind, som har haft svært ved at finde sig til rette andre steder. Og når de ledige bliver opkvalificeret samtidig, så bliver det lettere for flere virksomheder at finde overskud til at åbne døren for en ny medarbejder, der måske ikke i forvejen kendte til arbejdet som håndværker. Derudover mangler mange af vores virksomheder også arbejdskraft, så det er win-win for alle parter, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen vil gerne udbrede samarbejdet med Dansk Byggeri Sydjylland til andre brancher.

- Der sker noget, når vi sætter os sammen og hjælper hinanden med at løse de udfordringer, vi hver især står overfor. Byggebranchen mangler folk, vi mangler arbejdspladser til vores ledige, og det har vi sammen fundet en måde at løse. Jeg håber, at vi kan gøre det samme med andre brancheorganisationer og dermed udbrede modellen, så vi kan finde en plads til endnu flere ledige, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.

Den 6. juni har Esbjerg Kommune inviteret branchen til dialogmøde om nye samarbejder.

Formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget i Esbjerg Kommune, Henrik Vallø, telefon 40 44 60 02
Borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen, telefon 27 24 18 00
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60