Esbjerg får ros for at udvide åbningstiderne på genbrugspladsen

En hurtigere behandling af byggesager og udvidede åbningstider på kommunens genbrugspladser. De erhvervsvenlige tiltag blev rost, da Esbjerg Kommune og Dansk Byggeri Sydjylland havde deres årlige dialogmøde.

I Esbjerg gør kommunen flere ting for at sikre gode vilkår for de lokale virksomheder. Efter en forsøgsordning har Esbjerg Kommune fx valgt, at virksomheder selv kan lukke sig ind på Måde Genbrugsplads alle hverdage to timer før den almindelige åbningstid. Det skal ske ved hjælp af en såkaldt ”Gen Bizz”, som virksomhederne kan placere i forruden på bilen. Med udgangen af 2020 vil Ribe og Bramming Genbrugsplads også stå klar med samme service og på Tarp Genbrugsplads i løbet af 2022.

- Det er vigtigt for os at sikre en god service for vores lokale virksomheder, og en af måderne er ved at udvide åbningstiderne for erhverv på vores genbrugspladser. Det har været et ønske fra virksomhederne at få nogle mere fleksible åbningstider, og det vil vi gerne imødekomme, siger borgmester i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen.

Ordningen blev taget godt imod på dialogmødet mellem Esbjerg Kommune og Dansk Byggeri Sydjylland.

- For virksomhederne gør det en stor forskel, at man allerede kan komme ind og aflevere sit byggeaffald klokken syv i stedet for at skulle holde foran en lukket port og vente på, at klokken bliver ni. Det gør arbejdsdagen mere fleksibel. Det er rigtig godt, at kommunen har lyttet til de lokale virksomheder og handlet på opfordringen, siger Michael Mathiesen, formand for Dansk Byggeri Sydjylland.

På dialogmødet fik kommunen også ros for at sænke sin sagsbehandlingstid på byggesager.

- Det går den rigtige vej, og jeg er glad for, at kommunen nu prioriterer at bringe sagsbehandlingstiden ned. Det er nemlig frustrerende for både borgere og virksomheder, når de skal vente længe på en byggetilladelse. Derfor håber jeg også, at kommunen vil arbejde for at nedbringe sagsbehandlingstiden til i gennemsnit maksimalt 14 dage, som vi netop anbefaler i Dansk Byggeri, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Borgmester i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen, telefon 27 24 18 00
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.