Erhvervsvenligheden i Kerteminde får bundplacering i DI-undersøgelse

Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed viser i år, at Kerteminde Kommune har taget de sidste to trin ned af trappen, og nu er den kommune i landet, som er mindst erhvervsvenlig.

- Som repræsentant for erhvervslivet på Fyn er jeg rigtig ærgerlig over bundplaceringen. Der er mange gode virksomheder i Kerteminde kommune. Det er vigtigt, at rammerne for at drive virksomhed i en kommune er gode, hvis der også skal være indtægter til at finansiere borgernes velfærd, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Undersøgelsen viser, at virksomhedernes bedømmelse af den overordnede erhvervsvenlighed kun rækker til en placering som nr. 92. Det er en nedgang på 7 pladser.

I syv andre kategorier: Infrastruktur, arbejdskraft, sagsbehandling, brug af private leverandører, digitale rammer, skatter og afgifter og information og dialog mellem kommune og virksomheder er Kerteminde nede på placeringer fra nr. 80 og nedefter.

- Jeg håber, at Kerteminde nu for alvor får taget fat på at forbedre erhvervsvenligheden. Man kunne jo starte med at fjerne dækningsafgiften, fortsætte den trods alt positive udvikling på behandlingen af byggesager og få endnu mere gang i dialogen med de lokale virksomheder, siger Poul Strandmark.

Kun på områder som uddannelse, hvor Kerteminde er nr. 49 (fra nr. 40) og grøn udvikling nr. 75 (en fremgang på 8 pladser), ser det bedre ud. På uddannelsesområdet er Kerteminde nr. 3 og 2 på landsplan, i forhold til hvor mange skoleelever der søger ind på en erhvervsuddannelse direkte efter 9. og 10. klasse, og hvor stor ændringen over tre år er for andelen af elever, der søger ind på erhvervsuddannelserne efter 9. og 10. klasse.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

- Jeg er sikker på, at hvis vi sammen får kigget grundigt på mange af kategorierne, så kan vi få vendt udviklingen. Det er trods alt ikke mere end fire år siden, at Kerteminde var nr. 66, siger Poul Strandmark.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022
• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed6.9.2022 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed fastholder Nordfyns Kommune i år positionen som fynsk mester. Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune imponerende placeringer i rigtigt mange af kategorierne i årets undersøgelse – herunder en ”sølvmedalje” for den kommunale sagsbehandling.