Der er blevet længere mellem busserne på Fyn

Del

Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører på de fynske landeveje, faldet med cirka 64.000 timer. Særligt i Kerteminde, Middelfart, Odense og Svendborg er der blevet længere mellem busserne, samtidig med at mellem 20 og 40 procent af familierne i de fire kommuner ikke har bil. De fynske kommuner har forsømt busruterne, og nu mærker vi konsekvenserne, mener DI Fyn.

I 2010 kørte de kommunale busser 11.055 timer på vejene i Kerteminde Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 7.276. Et fald på 34 procent. I Middelfart er 22 procent af timerne i køreplanen forsvundet siden 2010, mens det i Svendborg gælder 13 procent.

I Odense er antallet af busser på vejene faldet med 23 procent fra 214.597 timer til 164.180 i perioden, men det skyldes blandt andet, at letbanen er åbnet.

Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.

- Flere steder er mulighederne for at tage kollektiv transport så begrænsede, at det ikke er muligt at have en hverdag  med job, børn og fritidsaktiviteter, hvis man ikke har bil. Og det gør det svært for vores lokale virksomheder at tiltrække medarbejdere og lærlinge uden bil, siger vicebestyrelsesleder Steen Johansen, DI Fyn.  

I Odense har 43 procent af familierne ikke bil. I Svendborg, Nyborg og Langeland er det omkring 30 procent. Mens det gælder mellem 22 og 25 procent af familierne i Kerteminde, Assens, Faaborg-Midtfyn, Middelfart og Nordfyns kommuner, viser tal fra Danmarks Statistik.

- Mange af vores virksomheder ligger udenfor de større byer, og vi rekrutterer medarbejdere og lærlinge fra et stort opland. Når mange potentielle medarbejdere ikke har bil, er det derfor afgørende med velfungerende kollektiv transport. Jeg håber, at det er en øjenåbner for vores lokale politikere, og at de vil prioritere bedre kollektiv transport i næste valgperiode, siger Steen Johansen.  

Siden 2010 er buskørslen faldet med i 17 procent i gennemsnit i de fynske kommuner. I f.eks. Kerteminde, Middelfart og Assens gælder det, at der kun er meget begrænset buskørsel udover den lovpligtige skolebuskørsel. Når der stadig er busser på vejene, skyldes det, at Region Syddanmark betaler for et mindre antal busruter. Den del af buskørslen er dog også faldet.

Kontakter

Seniorchefkonsulent Helen Jensen, DI Fyn, hje@di.dk, 21 24 47 02

Links

For yderligere information om DI Fyn: Seniorchefkonsulent Helen Jensen Mail: hje@di.dk - amo@di.dkMobil 2124 4702 Sekretær Marianne Brock Elro Mail: mabe@di.dkMobil 2840 8597

Følg pressemeddelelser fra DI Fyn

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Fyn

DI Fyn Erhvervstræf 2025: Hvordan tackler fynske virksomheder den usikre verden?9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan udvikler Ukraine-krigen sig? Hvad finder Trump på næste gang? Og hvordan skal virksomhederne navigere i den uforudsigelige dagligdag? Kom med på DI Fyns Erhvervstræf 14. maj, som indledes af DI Fyns nyvalgte bestyrelsesleder. Her kan du møde Danmarks mest efterspurgte ekspert, professor Peter Viggo Jakobsen fra Forsvarsakademiet, tidligere rådgiver på den danske ambassade i Washington Mads Dalgaard Madsen – og fynske virksomhedsledere, som fortæller, hvordan de tackler usikkerheden.

DI Fyn skal have ny bestyrelsesleder19.12.2024 06:49:20 CET | Pressemeddelelse

Efter otte år i spidsen for DI Fyn har bestyrelsesleder Poul Strandmark besluttet at forlade posten ved årsskiftet. Årsagen er, at Poul Strandmark har solgt sin virksomhed Bluepack A/S til den hollandske koncern Royal LC Packaging Group. - Poul er en af bestyrelses-veteranerne i DI’s 18 regionalforeninger og har lagt et stort og utrætteligt arbejde i Dansk Industri, det gælder i både hovedbestyrelsen og ikke mindst i DI Fyn gennem alle årerne, siger chef for Erhvervsudvikling Annette Christensen, DI. DI Fyn er med over 1.400 medlemsvirksomheder en af de største regionalforeninger i Dansk Industri. Foreningen arbejder i alle fynske kommuner bortset fra Middelfart, som hører under DI Trekantområdet og ledes af en 15 m/k stor bestyrelse bestående af ledere fra virksomheder over hele Fyn. Poul Strandmark fremhæver, at DI Fyn blandt andet har været med til at få fynske kommuner, virksomheder og andre interessenter til at samarbejde som ”Et Fyn – en stemme”, og glæder sig over, at udvidelsen

Erhvervslivet: Sagsbehandlingen er i top i Svendborg4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

21 dage tager det i gennemsnit at få behandlet en byggesag på kommunekontoret i Svendborg, det er så effektivt, at kommunen nu slår sin rekord fra sidste år. I DI’s Lokalt Erhvervsvenlighedsundersøgelse 2024 bliver Svendborg den 5. bedste kommune i landet, når det gælder sagsbehandling, der ud over byggeri også dækker miljø- og sygedagpengesager. - Det er flot, at Svendborg kan bibeholde den gode service. På det område er Svendborg en foregangskommune, som andre fynske kommuner godt kan lære noget af. En hurtig og effektiv sagsbehandling betyder, at virksomhederne hurtigt kan realisere planer om at bygge til og bygge om. Og at de kan slå til, når der kommer ordrer, og der er brug for det, og på den måde sikre både vækst og arbejdspladser, siger DI Fyns bestyrelsesleder Poul Strandmark. Svendborgs samlede placering i årets undersøgelse minder dog mest om den jævne danske sommer - med en placering lidt over middel som nummer 40 ud af 91 kommuner, et fald på fire pladser i forhold til sid

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye