Erhvervslivet er klar til at genanvende deres emballage

Dansk erhvervsliv vil påtage sig opgaven med at genanvende de store mængder pap, plastik, glas og metal, der bruges til emballage. Dansk Industri, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer erklærer sig parat til at oprette en såkaldt kollektivordning, hvor virksomhederne kan løfte ansvaret i fællesskab.

Fra 2025 pålægger EU-lovgivning virksomhederne ansvaret for, at de emballager, som de sætter på markedet, bliver genanvendt, og at der er incitament til at designe genanvendelige emballager. I 2030 skal minimum 65 pct. af emballagen genanvendes.

Folketinget er i gang med at behandle et lovforslag om rammen for den danske implementering af EU's regler om et producentansvar for emballager. Erklæringen fra de tre organisationer sender et klart og tydeligt signal til Folketinget om, at erhvervslivet er klar til at påtage sig ansvaret.

Organisationerne mener, at omstillingen til cirkulær økonomi er så vigtig, at det er afgørende, at erhvervslivet står sammen for at sikre, at vi opnår det store potentiale, der ligger i cirkulær økonomi og genanvendelse. Derfor er parterne enige om, at der skal etableres én ordning for den emballage, der ender hos borgeren. Det er en god løsning for miljøet, borgerne og de virksomheder, der skal leve op til kravene.

Kollektivordningen vil løfte det juridiske og praktiske ansvar for håndteringen af emballageaffaldet for alle de omfattede virksomheder, der ikke ønsker at løfte ansvaret selv. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er en lukket klub. Organisationen skal være åben og samarbejde med alle virksomheder, der er underlagt regler om producentansvar og desuden være i tæt dialog med affaldsverdenens aktører.

Vi vil arbejde efter fire principper: borgervenlighed, miljøeffekt, omkostningseffektivitet og konkurrenceneutralitet.

Borgerne skal møde et enkelt og miljøeffekt system. Indsamlingssystemet skal være tilpasset nationale standarder, og borgerne skal kunne stole på, at deres emballager bliver genanvendt på en effektiv måde.

Erklæringen er første skridt mod etableringen af den ordning, der juridisk og praktisk kan løfte producentansvaret for de producenter, der ønsker at gøre det i fællesskab med andre virksomheder.

Læs erklæringen her

Hvis pressen ønsker at komme i kontakt med organisationerne bag erklæringen, kan det ske hos følgende:
Dansk Industri, DI presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829
Dansk Erhverv, chefkonsulent Lisbet Hagelund på lih@danskerhverv.dk eller 41870830
Landbrug og Fødevarer, pressekonsulent Mille Marie Christensen på mic@lf.dk eller 61702047

DI fremlægger milliardplan for Danmarks vej ud af krisen5.4.2020 21:54:28 CESTPressemeddelelse

Danmark står midt i den værste sundhedsmæssige og økonomiske krise i moderne tid. Når samfundet for alvor genåbner, bliver der behov for en massiv økonomisk genopretning, der kan skabe job og ny vækst. DI fremlægger derfor planen ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst”. Planen vil skabe 30.000 arbejdspladser - og vil samtidig indebære, at Danmark allerede i 2020 vedtager tiltag, som bringer os en fjerdedel af vejen til 70 procents-klimamålsætningen for 2030. - Krisen er alvorlig og akut. Her og nu skal vi have de mange hjælpepakker hurtigt ud at virke på virksomhederne og holde hånden under danske arbejdspladser. Men der bliver også snart brug for en massiv plan for Danmarks vej ud af krisen, når vi for alvor genåbner samfundet. Og det leverer vi nu et konkret, grønt bud på, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. DI’s plan omhandler mere end 70 konkrete forslag, der vil skabe 30.000 arbejdspladser og løfte velstanden med 45 mia. kr. i 2020 i forhold til ellers, så vi be

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.