Er jobfesten i byggeriet ved at være slut?

To måneder i træk er der kommet færre lønmodtagere i job indenfor byggeri og anlæg, viser tal fra Danmarks Statistik. Dansk Byggeri vurderer, at opsvinget har toppet og jobfesten flader ud på det aktuelle, høje niveau.

Byggeriet mistede omkring 500 job i juni efter i forvejen at have mistet cirka 300 i maj. Trods en nedgang i antallet af lønmodtagere i maj og juni, er der samlet kommet 1.100 flere i job i byggeriet i første halvår 2019.

- Jobopsvinget nåede at runde seks år med ubrudt fremgang. Men henover sommeren 2019 har vi både i byggeriet og den samlede økonomi set den første spæde opbremsning på arbejdsmarkedet, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Ifølge cheføkonomen er det for tidligt helt at afskrive arbejdsmarkedet som den vigtigste vækstmotor i dansk økonomi.

- Men der er ingen tvivl om, at internationale usikkerheder som handelskrig, Brexit og tysk afmatning har bragt jobvæksten markant ned i gear henover sommeren, siger Bo Sandberg.

Byggeriet har mistet 800 job på to måneder
I juni steg den samlede beskæftigelse en smule med cirka 400 efter et fald på 600 personer i maj, og i byggeriet er lønmodtagerbeskæftigelsen faldet to måneder i træk med cirka 800 personer i alt.

- Som Dansk Byggeri tidligere har påpeget, er fremtidsudsigterne blevet mere brogede for byggeriet. Boligmarkedet i de store byer har toppet, og der er et hul i anlægsmarkedet, mens vi venter på en langsigtet infrastrukturplan. Omvendt sikrer den rekordlave rente, at der fortsat er mange renoveringsopgaver, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Dansk økonomi godt rustet til sværere tider
På trods af, at jobvæksten flader ud, er Danmark godt rustet, selv hvis vi går sværere tider i møde, vurderer Bo Sandberg.

- Der er ingen væsentlige ubalancer i dansk økonomi. Arbejdsmarkedet er varmt, men ikke overophedet, forbrugerne har nærmest været overforsigtige, og de offentlige finanser er kernesunde. Derfor har vi også tørt krudt i arsenalet til fx at løsne det stive anlægsloft og fremrykke infrastrukturinvesteringer, siger Dansk Byggeris cheføkonom, Bo Sandberg.

Samlet for første halvår 2019 er der på hele arbejdsmarkedet skabt 17.000 lønmodtagerjob. Dermed er der fortsat et månedligt gennemsnit på cirka 2.800 nye job.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.