Engineer the future

Engineering Day: Elever designer boliger til Brasiliens slumområder

Elever fra hele landet deltager, når Engineering Day for andet år i træk ruller ud over de danske skoler i næste uge. I år skal eleverne blandt designe huse til børn i Brasiliens slumkvarterer.

Hvordan bygger man et stabilt hus, når man ikke har ordentlige materialer? Og kan man sikre huset mod oversvømmelse, når vandet pludselig stiger i kloakkerne? Det er nogle af de spørgsmål, som danske elever kommer til at gruble over, når årets Engineering Day løber af stablen på skoler landet over fra den 5.-9. november.

Engineering Day er dagen, hvor eleverne skal være ingeniører for en dag og udvikle løsninger på konkrete problemer. De skal designe, bygge og konstruere og derigennem få fornemmelsen af, hvad naturfag kan bruges til i det virkelige liv, fortæller Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes Hus står bag Engineering Day:

”Når eleverne bruger deres naturfaglige viden til noget konkret, husker de den bedre – og samtidig bliver naturfagene langt mere relevante og vedkommende. Det motiverer eleverne, og gør dem nysgerrige på at lære mere. Alt sammen er med til at løfte deres faglige niveau,” siger Ghita Wolf Andreasen.

I år er der udarbejdet tre forskellige opgaver, som eleverne kan arbejde med på Engineering Day. I to af opgaverne skal eleverne arbejde med Verdensmålet omkring Bæredygtige byer og kan enten designe stabile boliger til Brasiliens slumområder eller konstruere huse, der kan modstå stigende vandstande. I den sidste udfordring skal eleverne arbejde med Micro:bit og udvikle kodesprog, så de kan kommunikere - uden brug af mobiltelefon.

Engineering Day afholdes for andet år i træk

Omkring 900 lærere fra knap 600 skoler landet over har tilmeldt sig Engineering Day. Den store interesse glæder Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus:

”Det er kun anden gang, vi afholder Engineering Day, men lærerne har allerede taget rigtigt godt imod tilbuddet. Tilbagemeldingerne fra sidste år har været meget positive, og det er helt afgørende for elevernes oplevelse af dagen, at lærerne er engagerede. Vi håber derfor, at dette års opgaver kan vække lige så meget motivation og glæde rundt om i klasseværelserne som sidste år,” siger Nanna Seidelin.

Ud over grundskoler, foregår Engineering Day på følgende sciencecentre og ingeniøruddannelser:  SDU, Enigma, Experimentarium, MindFactory by ECCO, Teknisk Museum, Universe, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Aarhus Universitet.

Engineering Day arrangeres af Engineer the Future og Naturvidenskabernes Hus. Projektet er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Metha Loumann
PR-konsulent
ml@methamedia.dk

Information om Engineer the future