Elever designer smarte pakkeløsninger
Pakken er på vej! De fleste skoleelever tænker formentlig ikke meget på, hvordan alle de pakker, der bliver bestilt på nettet, egentlig når frem. Ikke desto mindre får de nu chancen for at blive ingeniører for en dag og udtænke en løsning på, hvordan man smartest flytter en pakke fra et punkt til et andet.
Med start d. 2. november og en uge frem er der Engineering Day på danske grundskoler. Engineering Day arrangeres af Engineer the Future, der estimerer at cirka 25.000 elever vil bruge en dag på at arbejde som ingeniører. Formålet med Engineering Day er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.
Udstyret med blandt andet pap, papir, snor, træpinde og malertape skal elever fra 4. - 9. klasse i grupper samarbejde om at konstruere så stærkt og så energivenligt et transportmiddel som muligt. Modellen skal kunne flytte en pakke mellem to punkter med 30 cm. afstand, vel at mærke uden at pakken bliver skubbet direkte med hånden.
Begejstring for naturfag
Forinden har eleverne udviklet idéer, undersøgt og vurderet materialernes egenskaber, konkretiseret og fundet den bedste kombination til den optimale løsning. De skal med andre ord arbejde sig igennem forskellige faser og stifter derigennem bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, engineering.
”Engineering er en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne. De lærer, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til udvikle gode og brugbare løsninger,” siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future.
Erfaringer fra tidligere viser, at når eleverne arbejder med engineering styrker det motivationen for naturfagene.
”Lærerne vender tilbage til os og siger, at når eleverne får lov til at udtænke og konstruere deres egne teknologiske løsninger, så motiverer det pludselig også andre typer af elever end dem, der normalt interesserer sig for naturfagene. Det skaber begejstring, når eleverne får lov at arbejde med både hoved og hænder,” siger hun.
Opgaver for alle klassetrin
Det er fjerde år i træk, at Engineering Day afvikles på danske skoler, og der udvikles hvert år forskellige opgaver til forskellige klassetrin.
Mens mellemtrin og udskoling i år arbejder med transport, lyder indskolingens opgave på at bygge en musefælde, så musen bliver fanget levende. Det er første gang, de yngste elever deltager i Engineering Day, og således første gang at alle klassetrin er med.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.
Nøgleord
Kontakter
Direktør i Engineer the Future, Ghita Wolf Andreasen, tlf. 24 60 75 01
Pressekonsulent for Engineering Day, Metha Loumann, mail: ml@methamedia.dk, tlf. 60 82 04 03
Billeder
Information om Engineer the future
Følg pressemeddelelser fra Engineer the future
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Engineer the future
Et år efter ansøgningsrekord: Tilbagegang for ingeniøruddannelserne5.7.2021 16:25:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter rekordåret 2020 falder det samlede antal ansøgere til ingeniøruddannelserne i år en del. Det viser årets opgørelse over ansøgere til de videregående uddannelser. Tallene vækker bekymring hos vindmøllegiganten Siemens Gamesa.
Rekordmange vil læse til ingeniør5.7.2020 16:50:33 CEST | Pressemeddelelse
Markant stigning i antal ansøgere til ingeniøruddannelserne. Det viser årets opgørelse over ansøgere til de videregående uddannelser.
Piger vælger naturfag til i gymnasiet, men fra på de videregående uddannelser15.6.2020 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny analyse fra Engineer the Future viser, at piger er glade for de naturfaglige linjer på gymnasiet, men når de skal sætte kryds ved en videregående uddannelse, går overraskende mange uden om naturfag og teknologi.
50.000 elever skal arbejde med engineering i skolen5.12.2019 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan styrke elevernes motivation og samarbejdsevner at arbejde eksperimenterende med virkelighedsnære problemer i naturfagene. Derfor støtter VILLUM FONDEN Engineering i skolen med 18,7 mio. kr., der over de næste år skal komme 2000 lærere og 50.000 elever til gavn.
Engineering Day 2019: Elever øver sig i at gøre skolevejen sikker1.11.2019 13:58:35 CET | Pressemeddelelse
Under Engineering Day 2019 skal skoleelever over hele Danmark undersøge trafikforholdene omkring deres skole og ved hjælp af programmering udtænke idéer til, hvordan man kan gøre skolevejen mere sikker. Projektet skal vise eleverne, hvad man kan bruge naturfag til i den virkelige verden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum