Energirenovering bliver ved snakken

Masser af grønne ideer og ambitioner om en energirigtig bolig med hulmursisolering og varmepumpe, men for de fleste boligejere bliver det ved snakken. Mere end to ud af tre boligejere er interesserede i energiforbedringer, men kun hver niende gør de grønne ambitioner til virkelighed.

Både temperaturerne, verdenshavene og CO2-udledningen stiger, og det får os til at interessere os mere og mere for varmepumper, isolering og andre tiltag, som kan være med til at forbedre klimaet.

Efter flere år med faldende interesse for at spare på energien, er interessen igen stigende. Mere end to ud af tre boligejere siger ifølge Bolius’ boligejeranalyse, at de er interesserede i at energiforbedre deres bolig. Men når det kommer til i praksis at give boligen en grøn ansigtsløftning, så er det kun hver niende boligejer, der i en ny spørgeundersøgelse udført af YouGov for Dansk Byggeri svarer, at de enten har energirenoveret eller forventer at gøre det.

- Vi snakker om at spare på energien og gøre noget godt for jordkloden, og her er det jo oplagt at starte med os selv hjemme i privaten. Men når det kommer til stykket, så siger vi et, og gør noget andet. I praksis er det ofte sådan, at et nyt samtalekøkken eller rejsen til Thailand prioriteres højere end hulmursisolering og udskiftning af varmeanlæg, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Ifølge Bolius’ boligejeranalyse vil 58 procent af de boligejere, der har energirenoveret boligen, anbefale andre boligejere at gøre det samme.

- Mange opdager nemlig, at ud over at spare penge på energiregningen, så er der en masse andre fordele som, at det ikke længere trækker, indeklimaet er forbedret og så videre. Samtidig stiger boligen i værdi. Rundt regnet stiger salgsprisen 50.000 kroner, hver gang boligen går en energiklasse op. Mange glemmer at se på de fordele ved energirenovering, og det er nok også derfor, at de grønne ambitioner hos en del boligejere bliver ved snakken, siger Camilla Damsø Pedersen.

Energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Hent figur om interessen for energirenovering her
Hent figur om andre boligejeres anbefalinger her
Illustration Jørgen Stamp

Dansk Byggeri og Skanderborg vil samarbejde om undervisningsforløb9.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

De lokale virksomheder og folkeskoler i Skanderborg kan få meget ud af at samarbejde om undervisningsforløb, så flere unge bliver inspireret til at tage en erhvervsuddannelse. Det var et af emnerne på dagsordenen, da Dansk Byggeri Østjylland, Skanderborg og Omegns Byggelaug og Skanderborg Kommune holdte sit årlige dialogmøde. På mødet blev der også talt om kommunens anlægsbudget og sagsbehandlingstiden på byggesager.

Ny undersøgelse: Vi vil mindes vores kære på et gravsted5.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under hver femte dansker (19,3 procent) har besluttet, at deres sidste rejse skal ende ved et kendt gravsted på en kirkegård. Det viser en undersøgelse, som A&B Analyse har fortaget for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri. Mange danskere fravælger et kendt gravsted, fordi de fejlagtigt tror, at de så ikke er til besvær. Men faktisk overser vi de pårørendes behov for at have et sted, hvor de kan bearbejde sorgen og mindes deres kære.