Energinet foretager generationsskifte på direktørposten

Peder Østermark Andreasen fratræder som led i et planlagt generationsskifte stillingen som administrerende direktør for Energinet i løbet af første halvår 2018. Derfor sætter bestyrelsen, med bestyrelsesformand Lars Barfoed i spidsen, nu gang i rekrutteringen af en ny administrerende direktør til Energinet.

Peder Ø. Andreasen ønsker at give direktørstafetten for Energinet videre til nye kræfter. Foto Palle Peter Skov

Peder Ø. Andreasen har siddet på posten, siden Energinet blev etableret for 13 år siden, og han ønsker nu at give stafetten som administrerende direktør videre. Peder Ø. Andreasen fylder 63 år i 2018, og et glidende generationsskifte med først ny bestyrelsesformand og siden ny administrerende direktør har længe været planlagt.

“Peder Ø. Andreasen er en fremragende direktør for Energinet. Vi har et rigtig godt samarbejde, og jeg er ked af, at vi ikke får længere tid sammen. Men jeg glæder mig over, at vi i fællesskab kan sikre et godt generationsskifte, hvor vi holder fast i alt det gode, der er skabt i Energinet med Peder i spidsen som administrerende direktør”, siger bestyrelsesformand Lars Barfoed og tilføjer:

”Den profil, vi søger som ny administrerende direktør, er en erfaren leder, som forstår at understøtte alle selskabets aktiviteter med basis i den stærke kultur, der er i virksomheden. Den administrerende direktør skal fastholde en stærk driftsorganisation centreret omkring forsyningssikkerhed, og samtidig bygge videre på Energinets udviklingsorienterede strategi med fokus på at understøtte bæredygtig energi, regionalt og europæisk samarbejde samt digitalisering.”

Peder Ø. Andreasen fortsætter som administrerende direktør, indtil der er fundet en ny til posten og vil også hjælpe til med, at overgangen sker så glidende som muligt. Derfor siger Peder Ø. Andreasen på ingen måde farvel endnu, og alle selskabets aktiviteter fortsætter med samme momentum som hidtil.

Jobbet som administrerende direktør for Energinet bliver slået op i de store danske dagblade søndag d. 10. december med ansøgningsfrist d. 22. januar 2018. Executive search partner Amrop står for rekrutteringsprocessen.

Bestyrelsesformand Lars Barfoed tlf. +45 41 17 49 18 eller
pressechef Jesper Nørskov Rasmussen tlf. +45 23 33 85 75.

Energinet er en selvstændig offentlig virksomhed ejet af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Vi varetager samfundets interesser og ejer energiens "motorveje". Vi har ansvaret for at forsyne Danmark med el og gas, skabe fair konkurrence og fremme klimavenlige energiløsninger.

Energinet, herunder Dansk Gas Distribution, Gas Storage Denmark m.m., tæller i alt ca 1200 medarbejdere og har hovedsæde ved Fredercia.