Energibranchen ønsker en ambitiøs energiaftale

Danmark skal også i fremtiden være blandt de førende i verden til at udvikle grønne løsninger. Derfor er der brug for en ambitiøs energiaftale, som fortsætter den grønne omstilling af energiproduktionen og energiforbruget. Det er budskabet fra energibranchen til politikerne, inden de tager fat på forhandlingerne om et nyt energiforlig.

Energibranchen er i dag samlet til Energipolitisk Konference 2017. Her vil repræsentanter fra branchen give deres bud på, hvad den kommende energiaftale skal kunne levere. Bag konferencen står DI Energi og Dansk Energi, der efterspørger en energiaftale, som sætter en ambitiøs retning for den grønne omstilling efter 2020.

• Vi har brug for en energiaftale, som sikrer Danmarks position som en af de førende nationer i verden inden for grøn omstilling, energiforskning og eksport af energiteknologi. Det vil kræve, at politikerne giver plads til nye investeringer i vedvarende energi, energieffektive løsninger og forskning, siger Tine Roed, direktør i Dansk Industri.

De danske energiselskaber og virksomheder, der producerer energiteknologiske løsninger, er blandt de førende i verden inden for grøn energi. Samtidig er det en branche, der beskæftiger 56.400 medarbejdere og eksporterer for 84 milliarder kroner om året.

DI Energi og Dansk Energi håber, at der med den kommende energiaftale vil blive investeret i mere vedvarende energi og i at øge energieffektiviteten. Samtidig opfordrer branchen til, at der bliver investeret mere i forskning, så Danmark fortsat kan være førende i udvikling og eksport af energiteknologiske løsninger.

• Det væsentlige er, at vi får en energipolitik, der gør hele vores energiforbrug grønt og effektivt. Energiafgifter skal understøtte, at vedvarende energi erstatter olie, kul og gas hos forbrugerne og hos virksomhederne. Første og vigtigste skridt er en markant lettelse af elafgiften, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.

Energipolitisk Konference er en årligt tilbagevendende konference arrangeret af DI Energi og Dansk Energi. Her sætter energibranchen fokus på, hvordan energipolitikken sætter de bedste rammer for vækst og velstand i Danmark.

Fakta:

• Energibranchen beskæftiger 56.400 danskere over hele landet.
  • Sidste år eksporterede Danmark energiteknologi og service for 84 mia. kroner.
  • Siden 2006 er CO2-udledningen fra el forbrugt i Danmark faldet 52 procent.

Direktør i DI Tine Roed træffes via pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829
Direktør i Dansk Energi Lars Aagaard træffes via pressemedarbejder Magnus Gottlieb på mgo@danskenergi.dk eller 35300491

DI: Ny strategi kan gøre Danmark til fyrtårn for kunstig intelligens23.10.2018 13:00pressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag en ny strategi om en offentlig digital service i verdensklasse. Regeringen vil blandt andet lancere en national strategi for kunstig intelligens. Det glæder DI, der ser frem til, at Danmark på samme vis som f.eks. Frankrig får en strategi for en af de nye avancerede teknologier. - Det er afgørende, at Danmark får en national strategi for kunstig intelligens. Kunstig intelligens er ikke noget fra en science film. Det er noget, der kan gøre både det offentlige og det private hurtigere og bedre. I dag er det kun 5 % af virksomhederne, der bruger det, og det offentlige kunne klare flere opgaver med kunstig intelligens. Vi skal have mange flere med, og det skal være nu, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i DI. - Danmark er i dag verdens bedste land til offentlig digitalisering. Med den nye strategi tager vi de første skridt til at sikre, at vi også er det om fem og ti år, fortsætter Christian Hannibal. Regeringen vil med strategien blandt andet