Endnu et privat plejefirma må dreje nøglen om

For tredje gang på seks år går et privat plejefirma konkurs i Hjørring Kommune.

Det private plejefirma Din Hjemmepleje Hjørring er gået konkurs. Det sker efter, at virksomheden blev fravalgt som leverandør i Hjørring Kommune efter et udbud.

Det er dermed tredje gang, Hjørring Kommune står med en konkursramt leverandør af hjemmepleje.

”Endnu engang har borgere måtte vinke farvel til deres vante leverandør og vælge et nyt. Samtidig har medarbejderne mistet deres arbejde og har skulle omstille sig til at arbejde for et nyt selskab eller den kommunale hjemmepleje. Det er langt fra en stabil situation,” siger næstformand i FOA Thomas Enghausen.

Denne gang står hverken borgere eller medarbejdere dog uden hjælp eller arbejde. Din Hjemmepleje Hjørring har efter afgørelsen af udbuddet leveret hjælp indtil kontrakten løb ud – derfor er der ros til virksomheden fra FOA.

”Vi har set så mange eksempler, hvor konkursen rammer, og hjælpen forsvinder fra den ene dag til den anden. Det er godt at se, at virksomheden her har gjort sit til at sikre en så blid overgang som muligt for borgere og medarbejdere,” siger han.

Konkursen er nummer 57 i rækken af private plejefirmaer, der må opgive forretningen siden 2006 – hvoraf langt de fleste er kommet inden for de seneste otte år, viser en opgørelse fra konkursindex.dk.

”Det skaber et utrygt marked for borgere og ansatte, når deres hjælp og job med få års mellemrum ændres – enten gennem udbud, urealistiske priser eller ændrede vilkår, der får virksomhederne til at dreje nøglen om,” siger Thomas Enghausen.

Han opfordrer endnu en gang kommunerne til at fokusere på kvaliteten frem for prisen, når de sender ældreplejen i udbud.

”I dette tilfælde har kommunen prioriteret at have blot én privat leverandør, men mange af de andre konkurser er sket, fordi kommunerne har været på jagt efter at få løst opgaven til en urealistisk lav pris. Det undgår man, hvis man lader leverandørerne – private og offentlige – konkurrere på kvaliteten,” siger han.