EN GÅTUR FOR DET GODE BØRNELIV!

Gå en frisk juletur, og hjælp sårbare børn i Danmark til at genfinde glæden og selvtilliden. Søndag den 6. december går det løs igen landet over, når den traditionsrige Julemærkemarch for 39. gang samler ind til driften af landets fire Julemærkehjem.

Både store og små fødder kan tage del i Julemærkemarchen. I 2014 var der 15.838 tilmeldte, og i år forventer arrangørerne endnu flere. (Foto: Ulla Fibiger)

Der er mange gode måder at støtte Julemærkefondens arbejde på. H.M. Dronning Margrethe har for sin part valgt at tegne Julemærket 2015. Masser af danskere bakker op gennem køb af dette mærke eller bliver Julemærkevenner – mens andre støtter ved at deltage i det hyggelige initiativ, Julemærkemarchen.

Sidste år meldte hele 15.838 friske fodgængere og løbere sig til at gennemføre en rute på enten 5 eller 10 kilometer. Dette resulterede i en kontant donation til Julemærkefonden på imponerende 1.000.002 kroner. I år er målet at overgå dette rundhåndede beløb, afslører talsmand for Julemærkemarchen, Karl Arvidson:

- Vi vil gerne være med til at sikre sårbare børn i Danmark adgang til et bedre liv uden mobning og isolation. Hvis vi i år når pænt over millionen, er det et fantastisk resultat, som vil kunne mærkes i Julemærkefondens husholdningskasse, pointerer talsmanden.

Julemærkefonden er nemlig dybt afhængig af donationer og frivillige indsamlingsinitiativer, forklarer fondens direktør, Søren Ravn Jensen:

- Donationen og det utrættelige frivillige arbejde bag Julemærkemarchen har stor betydning for Julemærkefondens arbejde i Danmark. De fire Julemærkehjem drives nemlig hovedsageligt for indsamlede midler, mens det offentlige tilskud begrænser sig til fem procent af budgettet, siger Søren Ravn Jensen, Julemærkefonden.

En glædelig vandrehistorie

Julemærkemarchen så dagens lys i 1977, da marchforeninger i flere byer landet over for første gang arrangerede en march til fordel for Julemærkefonden. Siden da er der gennem årene kommet flere og flere startsteder til – i år er der 64 - og i alt er der blevet indsamlet tæt på 17 millioner kroner til driften af Julemærkehjemmene.

- Julemærkemarchen tjener mange gode formål foruden at samle ind til Julemærkefonden. Arrangementet sætter samtidig fokus på motion og samvær med andre. Mange bruger marchen som afsæt til en hyggelig julefrokost sammen med familie, kolleger eller venner – og flere og flere iklæder sig løbetøj og –sko og vælger at løbetræne i den gode sags tjeneste, fortæller Karl Arvidson.

Som noget nyt i år foregår tilmelding udelukkende via hjemmesiden www.julemaerkemarchen.dk – hvor det blandt andet er muligt at vælge startkort med diplom eller startkort med diplom og medalje. I forbindelse med køb af startkort vælger man tillige det ønskede startsted. Valgmulighederne er således mange – men det vigtigste er, at man vælger at være med:

- Vi håber, at rigtig mange igen i år vil bakke op om initiativet, for der står fortsat børn i kø til et ophold på et af de fire Julemærkehjem. Et ophold, hvor børnene bliver set, hørt og forstået. Et ophold, som for mange Julemærkebørn efterfølgende står som de vigtigste ti uger i deres liv, fastslår Karl Arvidson.

Yderligere information:

www.julemaerkemarchen.dk

Email: julemaerkemarchen@vfs.dk

FAKTA OM JULEMÆRKEMARCHEN 2015

Starttid:Søndag den 6. december 2015

Oversigt over startsteder og tidspunkter på www.julemaerkemarchen.dk

Distancer: 5 og 10 kilometer

Pris: Medalje-startkort + diplom 60 kr. (Spar 10 kr. ved tilmelding inden 15. nov.)

Diplom-startkort 30 kr. (Spar 5 kr. ved tilmelding inden 15. nov.)

FAKTA OM JULEMÆRKEFONDEN

Hvem: Hvert år får 750 børn mellem 7 og 14 år hjælp til et bedre liv på et Julemærkehjem. Børn på Julemærkehjem har ofte dårlig livskvalitet, hvor mobning og lavt selvværd fylder meget

Hvad: På et Julemærkehjem får børn mod på livet igen. Dagligdagen bygger på motion, sund kost og stærkt sammenhold. Behovet for Julemærkehjemmene er fortsat stort – lige nu venter flere hundrede børn på at få hjælp

Hvor:Hjemmene ligger i Skælskør, Ølsted, Kollund og Hobro

Læs mere om Julemærkehjemmene på www.julemaerket.dk.

Oversigt over startsteder vedhæftet.

Fotos vedhæftet i 200 dpi

julemaerkemarchen@vfs.dk, tlf. 52 19 94 66

Det er et imponerende skue, når Julemærkemarchen sætter by og land på den anden ende. (Foto: Ulla Fibiger)