Julemærkehjemmene får støtte fra Bilka til at hjælpe børn ud af mistrivsel

Julemærkefonden, som driver de fem Julemærkehjem, har indgået et strategisk samarbejde med Bilka og A-Z over de kommende tre år.

Julemærkehjemmene

Mobning, mistrivsel og ensomhed er i fokus på landets fem Julemærkehjem. Her får op mod 1.000 børn, der mistrives, hvert år hjælp til at genfinde troen på sig selv og livet. Men der står flere hundrede børn i kø til at få et ophold på et Julemærkehjem.

Julemærkefonden, der driver Julemærkehjemmene, har indgået et partnerskab med Bilka og A-Z, som kører over de næste tre år. Det betyder, at Bilka via donationer og hjælp fra kunderne støtter Julemærkehjemmenes arbejde for at hjælpe børn ud af mistrivsel.

En afgørende forskel
“Vi er superglade, det er fantastisk, at Bilka har valgt at indgå i et samarbejde med os. Der er ingen tvivl om, at partnerskabet kommer til at gøre en forskel hos os. Vi er helt afhængige af den støtte, vi får fra privatpersoner, virksomheder og fonde,” siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden og fortsætter:

”Støtten fra Bilka og de mange kunder kommer til at gøre en afgørende forskel for børn i mistrivsel. Når børnene kommer på Julemærkehjem, bliver de en del af et fællesskab. De får venner – for nogle børn er det første gang, de oplever det. Børnene lærer, at de er gode nok, som de er, og at de alle har værdi for fællesskabet. Det giver dem selvværd og styrke til at tackle deres udfordringer.”

Nissehuesalg og lokale events
For at støtte Julemærkehjemmene kommer der blandt andet en række lokale events og aktiviteter i varehusene samt et økonomisk bidrag, som skal være med til at samle ind til børnene. Der er flere idéer i spil, men det kan for eksempel være små events, hvor kunderne kan donere via køb af en bestemt vare, kagemarked, konkurrencer eller køb af retter i bistroen lavet fra Julemærkehjemmenes kogebøger. Det er op til personalet i det enkelte varehus, hvad man ønsker at lave af tiltag.

Derudover bliver det i løbet af det første kvartal i 2024 muligt at købe Bilkas maskot, Billie som bamse. En stor del af beløbet kommer til at gå ubeskåret til Julemærkehjemmene.

Selvom samarbejdet og donationerne først er gældende fra 2024, tyvstarter Bilka støtten til Julemærkehjemmene allerede her i slutningen af 2023. I samarbejde med føtex sælger Bilka nemlig to forskellige nissehuer til børn til 29 kroner, og heraf går tre kroner for hver solgt nissehue til Julemærkehjemmene.

Støtter børn og unges trivsel
“En af de værste følelser som forælder er, hvis ens barn mistrives. Her gør Julemærkehjemmene et stort stykke arbejde for at få børnene til at få en bedre hverdag. I Bilka støtter vi børn og unges trivsel, og derfor er samarbejdet så meningsfuldt for os. Vi er glade for, at både Bilka og vores kunder kan støtte disse børn og være med til at gøre en forskel for dem og dermed støtte det gode formål,” siger marketingchef i Bilka, Claus Frederiksen.

I partnerskabet er også inkluderet, at Bilka og A-Z's kunder kan købe en kupon ved kassen, hvor de kan donere 10 kroner til Julemærkehjemmene i forbindelse med deres betaling.

Fakta

• De 18 Bilka-varehuse og A-Z laver blandt andet en række forskellige aktiviteter og events, hvor kunderne har mulighed for at donere penge til Julemærkehjemmene
  • Julemærkehjemmene hjælper børn, der kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd
  • Hvert år får op mod 1.000 børn i alderen 7-14 år ophold på et Julemærkehjem
  • Et ophold varer 10 uger og er gratis for barnet og dets familie
  • De fem Julemærkehjem ligger i Hobro, Kollund, Skælskør, Roskilde og Ølsted.