Elever, der trives dårligt, har større risiko for at droppe ud af deres erhvervsuddannelse
Mistrivsel blandt eleverne hænger sammen med frafald på erhvervsuddannelserne.
Det viser en ny undersøgelse fra EVA, der slår fast, at der er en statistisk sammenhæng mellem frafald og elevernes trivsel: For jo højere en elev selv vurderer sin trivsel i den nationale elevtrivselsundersøgelse, des mindre er sandsynligheden for, at eleven vil falde fra sin uddannelse.
”Vi har længe haft en formodning om, at trivsel og frafald hænger sammen, og det kan vi nu påvise gennem en statisk analyse,” siger chefkonsulent Kristine Hecksher, der står bag undersøgelsen.
”Det er en vigtig indsigt, både for den enkelte elev, men også set i lyset af den mangel på faglærte vi som samfund står over for.”
Frafaldet på erhvervsuddannelserne er meget højt sammenlignet med andre ungdomsuddannelser: Over 40 % af de elever, der starter på en eud, dropper ud igen.
Skoleledere bekræfter billedet
Skolelederne i undersøgelsen peger også på, at trivsel og frafald hænger sammen. De kan fx observere, at frafaldet går ned, hvis de har arbejdet systematisk med at skabe bedre trivsel hos eleverne.
”Den positive erfaring er, at det er muligt at vende en negativ udvikling med høje frafaldstal. Det kan gøres på mange måder. Nogle af de greb, skolerne bruger, er fx at sætte særligt fokus på faglige fælleskaber, gode overgange eller stærke relationer mellem lærere og elever,” siger chefkonsulent Kristine Hecksher.
Relationen til læreren er afgørende
Undersøgelsen viser, at især relationen mellem elev og lærer er afgørende for elevernes trivsel i undervisningen. De elever, der trives dårligst på erhvervsuddannelserne, er udfordrede på netop relationen til læreren:
Cirka 50 % af eleverne, der trives allerdårligst, oplever ikke, at læreren respekterer dem eller giver dem faglig hjælp, når de har brug for det. Og 60 % oplever ikke, at lærerne forklarer tingene, så de forstår dem. Til sammenligning gælder det for henholdsvis 7 % og 13 % af de øvrige elever.
”Mange har negative erfaringer med at gå i skole med sig i bagagen fra grundskolen. Så for at de skal trives i undervisningen, har de brug for at opleve, at der er et læringsmiljø, hvor de kan være trygge. Derudover lægger eleverne meget vægt på at blive mødt med respekt, ” siger Kristine Hecksher.
En elev i undersøgelsen siger fx:
"I folkeskolen følte jeg, at jeg blev snakket ned til, og at jeg ikke vidste en skid om noget. Det var læreren, der havde ret, og man skulle bare indrette sig efter dem. Det kunne jeg ikke lide. Her er det mere: ”Jeg lytter til det du siger, i denne her sammenhæng har jeg måske ret, vi kan prøve at finde ud af det”. De siger ikke bare: ”Jeg er den ældste, jeg bestemmer”. Man lytter og har respekt på en anden måde. (Elev, grundforløb 1, teknisk uddannelse).
Bedre overgange kan styrke trivslen
EVA’s undersøgelse giver også en række bud på, hvad erhvervsuddannelserne mere konkret kan gøre for at styrke elevernes trivsel. Den peger fx på, at det skaber trivsel for eleverne at få støtte til de overgange, de går igennem i løbet af uddannelsen, både når de skal i praktik, og når de er tilbage på skolebænken igen efter praktikken.
”Det kan fx være ved at forberede eleverne godt på praktikken, hjælpe dem med at skrive CV’er, finde en praktikplads, have en kontaktperson i skolen, de kan gå til, hvis de får udfordringer i praktikken,” forklarer Kristine Hecksher, som også fremhæver betydning af aktiviteter, der opbygger et godt fællesskab i klasserne.
”Erhvervsuddannelserne adskiller sig jo fra fx de gymnasiale uddannelser ved at have langt mere fragmenteret samvær i klassefællesskaberne pga. praktikperioderne. Det gør det til en særlig udfordring at skabe et socialt og fagligt fællesskab blandt elever, som også kan være meget forskellige steder i livet,” slutter Kristine Hecksher.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkVedhæftede filer
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum