El-drevne gummigeder er en del af løsningen på klimakrisen

Der var syn for sagn, da boligminister Kaare Dybvad Bek torsdag fik overrakt bygge- og anlægssektorens mange klimaanbefalinger på en byggeplads i Rødovre. Ud over rapporten fra Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg, fik ministeren lejlighed til selv at prøve, hvordan man kan reducere CO2-udledningen på byggepladsen. Og det gjorde indtryk.

Boligminister Kaare Dybvad Bek, chauffør i el-drevet gummiged. Foto Ricky John Molloy

Forslaget om at gøre alle byggepladser fossilfrie og skifte diesel ud med el og biobrændstoffer er et af de mange forslag i Klimapartnerskabets rapport. Et initiativ, som boligministeren er opmærksom på.

- Jeg tør ikke at sætte en dato på, hvornår alle byggepladser herhjemme er fossilfrie, for der skal findes en fornuftig balance. Men jeg kan love, at jeg arbejder for at staten vil gå foran og sætte høje standarder, sagde Kaare Dybvad Bek.

Forud havde han selv siddet ved rattet i en el-dreven gummiged fra GSV, som han mestrede flot, selv om det var som dreng i Sommerland Sjælland, han sidst havde siddet i en maskine som den.

Ministeren var med egne ord imponeret over de ambitiøse mål i rapporten fra Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg.

- Det er positivt, at det bredt sammensatte partnerskab har leveret et omfattende katalog, der ser på både nybyggeri og drift i bygningerne, og på hvordan man kan gøre en forskel på langt sigt ved at bygge grønt med bæredygtige materialer. At sørge for at omstille byggeriet så tidligt i processen som muligt er uhyre vigtigt, sagde boligministeren.

Introduktion af den frivillige bæredygtighedsklasse, som Kaare Dybvad Bek netop har taget initiativ til, er et af eksemplerne på vejen. Og Klimapartnerskabet kommer med mange flere.

- Blandt de vigtigste er udfasning af olie- og naturgasfyr, CO2-regnskab for bygninger, bedre energimærker og ikke mindst en langt større satsning på energieffektiviseringer i vores boliger og bygninger. Lægger man det hele sammen, vil det kunne reducere udledningen af CO2 med 5,8 mio. ton, siger direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen.

Ifølge boligministeren vil netop energieffektiviseringer blive et af de vigtige emner, når Folketingets partier genoptager forhandlingerne om en klimahandlingsplan efter sommerferien.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Billeder

Download
Boligminister Kaare Dybvad Bek, får overrakt rapporten af næstformand i Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg, Ingrid Reumert fra Velux. Foto Ricky John Molloy
Download

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.