Ekspertgruppe om karakterskala uden gymnasielærere er en fejl

Helt uforståeligt, at regeringen nedsætter en ekspertgruppe uden repræsentation af gymnasielærere til at komme med bud på erstatninger for den nuværende 7-trinsskala, siger gymnasielærernes formand Tomas Kepler.

"Det er lærerne, der står forrest i arbejdet og har erfaringerne med at bruge karakterskalaen, derfor virker det ikke alene besynderligt, men også uforståeligt, at vi ikke er med i ekspertgruppen, hvor der er blevet plads til en gymnasierektor og eleverne", understreger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Tomas Kepler.

Når det er sagt, finder Kepler det positivt, at ekspertgruppen nu skal komme med nye bud på en karakterskala, efter at evalueringen fra Danmarks Evalueringsinstitut slog fast, at den nuværende skala har for store mangler.

"GL har i flere år peget på, at karakterskalaen trænger til et alvorligt serviceeftersyn. Og spørgsmålet er, om de alternativer, som allerede drøftes - en modificeret 7-skala eller en tilbagevenden til 13-skalaen - er gode nok, og hvor grundlæggende man vil gå til værks. Er det eksempelvis et krav, at en ny skala kun må have 7 trin? Skal der overhovedet være spring på mere end 1 point mellem karaktererne? Der er nok ingen tvivl om, at den løsning, som man ender med at finde, kommer til at gælde længe, så det handler om at gøre arbejdet ordentligt i denne omgang” siger Tomas Kepler.

Han opfordrer nu undervisnings- og forskningsministeren til at genoverveje ekspertgruppens sammensætning, så der bliver plads til en repræsentant for gymnasielærerne.”

Tomas Kepler
tk@gl.org

GL: Over middel til ekspertgruppe om ny karakterskala1.10.2020 06:01:17 CESTPressemeddelelse

"Jeg ser positivt på de to modeller til en ny karakterskala, som ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter", siger GL's formand Tomas Kepler.

Uforløst potentiale i ny HF11.6.2020 07:35:18 CESTPressemeddelelse

"Hf-studenternes adgang til de lange videregående uddannelser skal sikres. Det nytter ikke, at det er tæt på umuligt for skolerne at tilrettelægge et adgangsgivende forløb på to år. Derfor skal der åbnes for, at de hf'ere, der kan og vil tage en udvidet 2-årig hf med direkte adgang til universitetet, kan starte på de ekstra timer allerede i 1. hf, og skolerne skal have ekstra økonomi til de forløb. Samtidig skal SU'en på hf-overbygningen, som giver adgang til de lange videregående uddannelser, sikres", understreger Tomas Kepler.

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.