Ekspertgruppe om karakterskala uden gymnasielærere er en fejl
"Det er lærerne, der står forrest i arbejdet og har erfaringerne med at bruge karakterskalaen, derfor virker det ikke alene besynderligt, men også uforståeligt, at vi ikke er med i ekspertgruppen, hvor der er blevet plads til en gymnasierektor og eleverne", understreger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Tomas Kepler.
Når det er sagt, finder Kepler det positivt, at ekspertgruppen nu skal komme med nye bud på en karakterskala, efter at evalueringen fra Danmarks Evalueringsinstitut slog fast, at den nuværende skala har for store mangler.
"GL har i flere år peget på, at karakterskalaen trænger til et alvorligt serviceeftersyn. Og spørgsmålet er, om de alternativer, som allerede drøftes - en modificeret 7-skala eller en tilbagevenden til 13-skalaen - er gode nok, og hvor grundlæggende man vil gå til værks. Er det eksempelvis et krav, at en ny skala kun må have 7 trin? Skal der overhovedet være spring på mere end 1 point mellem karaktererne? Der er nok ingen tvivl om, at den løsning, som man ender med at finde, kommer til at gælde længe, så det handler om at gøre arbejdet ordentligt i denne omgang” siger Tomas Kepler.
Han opfordrer nu undervisnings- og forskningsministeren til at genoverveje ekspertgruppens sammensætning, så der bliver plads til en repræsentant for gymnasielærerne.”
Nøgleord
Kontakter
Yderligere information hos
formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
Tomas Kepler
tlf. 31 42 81 20
tk@gl.org
Links
Information om Gymnasieskolernes Lærerforening
Gymnasielærernes faglige organisation
Følg pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse
”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Lige adgang til uddannelse i land og by afspejles ikke i finanslovsforslaget30.8.2021 13:40:37 CEST | Pressemeddelelse
For GL er det væsentligt, at VUC får tilført ressourcer, og at unge og voksne i hele landet får samme mulighed for at få en gymnasial uddannelse, siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Gymnasielærerne: Bedre elevsammensætning med ny fordelingsmodel10.6.2021 16:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Tomas Kepler, fmd. for GL: ”Opgøret med skæv elevsammensætning og sikring af et gymnasialt udbud i hele landet er en mærkesag. Jeg er tilfreds med, at modellen omfatter både almene og erhvervsgymnasiale tilbud og indhegner selvejet og skolernes interne konkurrence. Det er godt gået af ministeren og forligspartierne”.
Undersøgelse: Genåbnede gymnasier har holdt smitten ude19.3.2021 09:16:19 CET | Pressemeddelelse
Ét smitteudbrud på ét gymnasium, hvor én elev og én lærer blev smittet. Det er omfanget af smittespredningen på de gymnasier, der fik lov at åbne fysisk for elever den 1. marts. Det viser en rundspørge til de pågældende gymnasier i Nordjylland, Vestjylland og Bornholm, som gymnasieskolen.dk, Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har foretaget.
Fantastisk: 220 mio. kr. til gymnasieuddannelserne!5.12.2020 13:12:44 CET | Pressemeddelelse
”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.