Kontormøbler.dk

Eksperter i kontormøbler: Manglende viden giver hjemmearbejdsskader

Selvom de offentligt ansatte er tilbage på kontoret den 1. august, ønsker mange fremover at have flere hjemmearbejdsdage. Men manglende viden om god ergonomi derhjemme kan blive et problem for folkesundheden.
– En stor stigning i hjemmearbejde kombineret med mangel på ergonomisk viden er den næste bombe under folkesundheden, siger Torben Møller. Foto: PR.

Store undersøgelser fra ingeniørernes (IDA) og de it-professionelles fagforeninger (Prosa) viste i slutningen af 2020, at den store mængde af hjemmearbejde under corona var skyld i en markant stigning i kontorskader. Den udvikling har arbejdsmiljørådgiver Anna Husted Ravn oplevet på nært hold i sit arbejde med at rådgive hjemsendte medarbejdere i, hvordan de indretter hjemmekontoret ergonomisk korrekt.

– Både virksomheder og medarbejdere har set hjemmearbejdet som en undtagelsestilstand indtil nu. Så det er ikke så underligt, at der er udfordringer med ømhed og skader. Der hersker udbredt uvidenhed om, hvordan man arbejder og indretter sit hjemmekontor ergonomisk hensigtsmæssigt, siger Anna Husted Ravn, der også er bestyrelsesmedlem i fagligt selskab, Ergoterapeuter i Arbejdsliv.

Netop indretningen af kontoret er essentielt, siger ekspert i ergonomiske kontormøbler, Torben Møller fra møbelvirksomheden KontorMøbler.dk.

– Når vi taler med kunder, der skal bestille udstyr til deres nyoprettede hjemmekontor, er det tydeligt, at det for mange af dem er første gang, de rigtig forholder sig til, hvad indretningen og indstillingerne betyder for deres arbejdsstillinger og produktivitet. En stor stigning i hjemmearbejde kombineret med mangel på ergonomisk viden er den næste bombe under folkesundheden, siger Torben Møller.

Mere hjemmearbejde i fremtiden

Rapporter fra blandt andet Microsoft viser, at 90 procent af adspurgte ledere forventer, at mere end en tredjedel af medarbejderne i et eller andet omfang vil arbejde hjemmefra efter pandemien. En rapport fra Kraka og Deloitte indeholder lignende konklusioner, der er baseret på besvarelser fra 435 danske lønmodtagere. Hos Kontormøbler.dk håber Torben Møller på, at flere vil gøre brug af bruttolønsordninger, så færre ansatte skal risikere arbejdsskader.

– Vi oplever en stor stigning i antallet af kunder, der vælger langtidsløsninger, fordi de forventer at skulle arbejde mere hjemmefra i fremtiden. Det er altafgørende, at de får den rette ergonomiske rådgivning. Men i virkeligheden har vi kun set toppen af isbjerget, hvad angår kontorskader opstået på hjemmekontoret, siger Torben Møller.

Skærmhøjde er udbredt problem

Ifølge Anna Husted Ravn er der særligt en problemstilling, der går igen, når hun vejleder hjemsendte medarbejdere.

– Skærmhøjden er den største udfordring. Der er mange, der får ondt i nakken, fordi de arbejder ved en bærbar.

Hun peger særligt på tre fokuspunkter, hvor indretningen og møblerne kan sikre forbedret ergonomi.

– Først skal man sikre, at ens knæ ikke kommer over hoftehøjde, når man sidder, ligesom sædet gerne må kippe lidt fremad. Dernæst skal man sikre, at ens arme bliver støttet af bordet, så de hverken hænger eller er hævet. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at skærmen er i den rigtige højde, hvis man gerne vil undgå ondt i nakken, slutter Anne Husted Ravn.

Torben Møller
Direktør, KontorMøbler.dk
torben@kontormoebler.dk

Billeder

Download
Trods mange måneders hjemmearbejde hersker der ifølge to ergonomiske eksperter stor tvivl om, hvordan man undgår skader på nakke og skuldre på hjemmekontoret. Foto: PR.
Download

Information om Kontormøbler.dk

Kontormøbler.dk
Rolighedsvej 36D