Fri BikeShop

Ekspert: Forbrugerne vil have abonnementer - cykelkæde nytænker måden at eje elcykel på

Landets største cykelforhandler, Fri BikeShop, lancerer nu muligheden for at købe elcykler i en all inclusive-pakke med månedlige afdrag. Ekspert spår, at lignende ordninger er det naturlige valg om ti år.
I dag udgør elcykler 20 procent af det samlede cykelsalg mod seks procent for fem år siden. Fri BikeShop forventer at øge salget yderligere med elcykler solgt gennem Fri BikeSmart. Foto: PR.

Elcykler udgør i dag 20 procent af det samlede cykelsalg i landets største kæde af cykelforhandlere, hvilket er en stigning fra seks procent for blot fem år siden. I Fri BikeShops 86 cykelbutikker møder medarbejderne dog stadig mange pendlere, som tøver med at købe elcykel på grund af investeringens størrelse samt bekymringer om dyre reparationer. For at imødekomme kundernes bekymringer lancerer virksomheden nu et nyt all inclusive-koncept kaldet Fri BikeSmart.

For et fast, månedligt beløb køber og ejer man cyklen. Yderligere indeholder Fri BikeSmart årlige serviceeftersyn, løbende vedligehold og alle reparationer samt materialer i tre år. Efter bare to år er der mulighed for at udskifte elcyklen til en ny model, og derved er man sikret hele tiden at være opdateret på cykelfronten.

– Med den nye ordning opnår forbrugerne komplet forudsigelighed. Det faste, månedlige beløb dækker samtlige omkostninger til elcyklen, så køberen bliver fri for uheldige overraskelser. Fri BikeSmart er skabt i tæt samarbejde med vores kunder og er blevet testet i forskellige butikker inden den landsdækkende lancering. Ligeledes peger omfattende undersøgelser på, at den moderne forbruger ønsker at kende sine totalomkostninger, forklarer Morten Kold, direktør i Fri BikeShop.

I tråd med trenden

Ifølge Morten Suhr Hansen, der er direktør i Subscybe, som rådgiver nogle af landets største virksomheder i at udvikle alternative betalingsformer, herunder abonnementsløsninger, har vi kun set begyndelsen af denne tendens.

– Fri BikeShops tiltag er spændende og falder fuldstændig i tråd med trenden lige nu. Som noget nyt ser vi nemlig mange etablerede virksomheder lancerealternative betalingsmodeller som en videreudvikling af deres forretning. Udviklingen sker hurtigt lige nu, og om ti år vil abonnementslignende løsninger være den normale løsning. Jeg er endnu ikke stødt på en branche, som ikke ville gavne af at gentænke betalingsstrukturen, siger Morten Suhr Hansen.

Trenden er drevet af de digitalt indfødte unge mennesker, der aldrig har været vant til at købe og eje musik og film. For dem er abonnement-løsninger det naturlige valg, uanset om det gælder musik, dagligvarer eller cykler.

Åben for udvidelse af BikeSmart

Fri BikeShop har udvalgt ti kampagne-elcykler blandt de mest efterspurgte på markedet til at repræsentere Fri BikeSmart-konceptet. Alle elcyklerne kan prøves og købes i Fri BikeShop-butikkerne. Det faste, månedlige beløb varierer fra model til model og begynder ved cirka 400 kroner. Ønsker kunden en Fri BikeSmart-løsning på andre cykler i sortimentet, kan der være yderligere tilbud i den lokale butik.

– Først og fremmest er vi meget taknemmelige for alle de positive reaktioner, vi allerede har fået på BikeSmart. I første omgang introducerer vi konceptet på elcykler, da vores kunder har udtrykt særlig interesse for servicen på disse cykler. Vi lytter fortsat til kunderne og arbejder på bedst muligt at imødekomme deres behov – derfor er vi også villige til at se på en eventuel udvidelse af konceptet, så det også inkluderer andre cykler, siger Morten Kold.

Fri BikeSmart er en landsdækkende løsning, og kunderne kan få serviceret og repareret deres elcykler i hvilken som helst af de 86 Fri BikeShop-butikker i Danmark.

Billeder

Download
Elcykler er fyldt med intelligent teknologi, og udviklingen går forrygende hurtigt. Derfor tilbyder Fri BikeShop sine kunder, at de kan skifte elcykel efter blot to år. Foto: PR.
Download
Uanset hvilken type elcykel man vælger, er vedligeholdelse et nøgleord. Som Fri BikeSmart-kunde bliver man indkaldt til årlige servicetjek. Foto: PR.

Information om Fri BikeShop

Fri BikeShop
Samsøvej 32
8382 Hinnerup