Fri BikeShop

Ny tendens: Danskerne fortsætter på cykel i efteråret – sådan bliver du klar

Danskerne er vilde med at cykle. Som noget nyt oplever landets største forhandler, at vi køber cykler langt ind i efteråret og i vintermånederne. Læs ekspertens gode cykelråd til den kolde og mørke tid.
I takt med de mørke måneder melder deres ankomst, skulle man tro, at danskerne ville fravælge cyklen og ty til bilen eller bussen. Foto: PR.

I takt med de mørke måneder melder deres ankomst, skulle man tro, at danskerne ville fravælge cyklen og ty til bilen eller bussen. Det er dog langtfra tilfældet, fortæller Jacob Nielsen, der er indehaver af Fri BikeShop i Aarhus:

– Danskerne er begyndt at cykle mere og går mere op i sundhed end tidligere. Tidligere stoppede cykelsæsonen ofte med efterårets komme, men i dag køber vi cykler langt ind i efteråret. Interessen skyldes blandt andet, at kunderne både kan købe elcykler og såkaldte hybridcykler, der er en blanding mellem mountainbikes og citybikes. En elcykel er rigtig god i modvind og gør, at man sagtens kan klare cykelturen i blæsevejr, mens hybridcyklen er bygget til al slags vejr.

Gode råd til cyklisterne

Når så mange danskere vælger cyklen som transportmiddel, er det vigtigt, at cyklisten og cyklen er forberedt på de kommende måneder. Det danske vejr er som bekendt uforudsigeligt. Læs Jacob Nielsens bedste råd herunder.

For det første er det vigtigt, at cykeltøjet er i orden, hvis du skal afsted hver morgen på arbejde. I dag kan man få løstsiddende tøj, som passer udover ens eget tøj og derfor er optimalt til hverdagscyklisten.

– Fordelen ved cykeltøj er, at det er optimeret til cykling i forhold til pasform, åndbarhed og synlighed. En god cykeljakke vil være en fornuftig investering, da den er regntæt og åndbar, og på den måde kommer du tør og mindre svedende frem til studiet eller arbejdspladsen, fortæller cykelfagmanden

I efteråret bliver det mere vigtigt at vedligeholde cyklen, så man kan have den i mange år. Det er væsentligt at smøre de bevægelige dele og eventuelt få cyklen servicereret hos en fagmand. Sikkerhedsmæssigt er det især vigtigt at have fokus på cyklens bremser, der er udsatte i vintervejr med salt og fugt. Det kan være hensigtsmæssigt at frostsikre gear og bremser, inden frosten sætter ind.

Der er flere ting, som cyklisterne kan gøre for at få en sikker og komfortabel tur. Cyklisten skal sørge for et par gode cykellygter, så man overholder lovkravet om altid at have lys på cyklen fra solnedgang til solopgang. Ifølge Cyklistforbundet skal lygterne kunne ses på 300 meters afstand, så derfor er det vigtigt, du har de rigtige. Det er også en god idé, at du udstyrer cyklen med en sadeltaske med lappegrej og pumpe. En god sadel, hvor man sidder komfortabelt, er desuden en tilrådelig investering for dem, der cykler dagligt.

De senere år er salget af elcykler eksploderet, og i dag udgør elcykler cirka 15 procent af det samlede cykelsalg hos Fri BikeShop. I mange tilfælde erstatter elcyklen bil nummer to, og derfor bliver den brugt hele året rundt.

Billeder

Download
De senere år er salget af elcykler eksploderet, og i dag udgør elcykler over ti procent af det samlede cykelsalg hos Fri BikeShop. Foto: PR.
Download

Information om Fri BikeShop

Fri BikeShop
Samsøvej 32