Ekspansion: BILA køber REO-PACK

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

”Når vi er ude og automatisere i fremstillingsindustrien, støder vi ofte på REO-PACKs kvalitetsviklere hos kunderne. Internationalt har fødevareindustrien fokus på one stop shopping af modulære produkter til specielt end-of-line. REO-PACKS produkt portefølje komplementerer BILA perfekt. Derfor føler vi, at vi har gjort et virkelig godt køb med overtagelsen af REO-PACK; Et køb som vil gavne begge selskabers kunder,” siger Ole Madsen (t.v.)

Tiden tæller, når industriens færdigproducerede varer skal pakkes, palleteres, vikles og transporteres til lageret. Derfor tilføjer BILA Group nu de to teknologier, automationshuset manglede for at kunne tilbyde et komplet end-of-line produktprogram: Strækfilmviklere og etikettering af de færdige paller.

BILAs og REO-PACKs kunder kan således efter behov vælge logistikprodukter ligesom legoklodser, der kan klikkes sammen i en driftssikker automationsløsning. De får én leverandør, der tager ansvar for det hele; både robotter, AGV/selvkørende trucks, Palomater, folieviklere osv.

BILAs opkøb af REO-PACK sker som følge af et generationsskifte, hvor den nuværende ejer og stifter Thorvald Christensen sælger alle sine ejerandele til BILA. Han sikrer samtidig, at viden, erfaring og netværk overdrages grundigt, idet han fortsætter som daglig leder af virksomhedens 50 ansatte i de kommende tre år.

"Jeg betror mit livsværk til BILA Group, fordi jeg ved, at det er en ejer, der vil videreudvikle og sikre min virksomhed til gavn for mine gode medarbejdere, kunder og leverandører. Der har også været andre købere på banen, men BILA er så absolut det bedste match. Det giver mig ro i hjertet at betro REO-PACK til BILA,” siger Thorvald Christensen, CEO i REO-PACK.

Enkel konstruktion og lang levetid

REO-PACK blev stiftet i 1988 i Mariager og har siden opbygget en iøjnefaldende global kundekreds af industrisværvægtere over hele verden. Kundelisten rummer blandt andre Nestlé, DHL, Rockwool, Carlsberg, Quaker Oats, Velux, Coca Cola, Arla Foods, Salling Group, Haribo, Procter & Gamble, CoRo Food, Pepsico, Glatfelter og Saint Gobain. Hemmeligheden bag den globale succes er høj kvalitet og lave vedligeholdsomkostninger.

”De allerførste viklere, som vi byggede for 30 år siden, er stadig i drift. Maskine nummer 1 leverede vi til Tvilum Scanbirk, og da de ønskede at bruge nogle af vores nyere maskiner med et lavere folieforbrug, så tog jeg maskinen hjem på vores egen fabrik. Nu står den og vikler vores egne produkter ind. Haribo og andre har i tidens løb hver viklet flere millioner paller med vores viklere i deres fuldautomatiske anlæg. I bund og grund er det driftssikkerhed, vi sælger til vores kunder, ikke bare maskiner,” konstaterer Thorvald Christensen.

BILAs opkøb af REO-PACK åbner oplagte synergigevinster og øget eksport til markeder som England, Tyskland og Benelux-landene, hvor BILA og REO-PACK hver især har lokale afdelinger. I takt med, at de europæiske markedsandele vokser, vil ekspansionen på det amerikanske marked få ekstra fokus.

”40 procent af BILAs salg i dag er eksport. Den andel vil ikke blive mindre og opkøbet er en del af vores vækststrategi om at opnå en milliardomsætning," siger Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

BILA-kunder vælger i forvejen REO-PACK

”Når vi er ude og automatisere i fremstillingsindustrien, støder vi ofte på REO-PACKs kvalitetsviklere hos kunderne. Internationalt har fødevareindustrien fokus på one stop shopping af modulære produkter til specielt end-of-line. REO-PACKS produkt portefølje komplementerer BILA perfekt. Derfor føler vi, at vi har gjort et virkelig godt køb med overtagelsen af REO-PACK; Et køb som vil gavne begge selskabers kunder,” siger Ole Madsen.

REO-PACK forsætter under sit hidtidige navn og på samme lokation. De ansatte får gennem det nye ejerskab en endnu stærkere arbejdsplads med muskler til at skabe yderligere udvikling, vækst og internationalt salg.

BILA har i de senere år oprustet markant på logistikautomation, som på mange markeder er underautomatiseret og således har et iøjnefaldende eksportpotentiale. I 2017 overtog BILA samtlige aktiviteter i Dan Palletiser i Vemmelev på Vestsjælland, som i 44 år har leveret palleteringsløsninger til især fødevareindustrien, heriblandt Kelloggs, C&D Foods og Friesland Campina.

”De allerførste viklere, som vi byggede for 30 år siden, er stadig i drift. Maskine nummer 1 leverede vi til Tvilum Scanbirk, og da de ønskede at bruge nogle af vores nyere maskiner med et lavere folieforbrug, så tog jeg maskinen hjem på vores egen fabrik. Nu står den og vikler vores egne produkter ind. Haribo og andre har i tidens løb hver viklet flere millioner paller med vores viklere i deres fuldautomatiske anlæg. I bund og grund er det driftssikkerhed, vi sælger til vores kunder, ikke bare maskiner,” konstaterer Thorvald Christensen (t.h.).
"Jeg betror mit livsværk til BILA Group, fordi jeg ved, at det er en ejer, der vil videreudvikle og sikre min virksomhed til gavn for mine gode medarbejdere, kunder og leverandører. Der har også været andre købere på banen, men BILA er så absolut det bedste match. Det giver mig ro i hjertet at betro REO-PACK til BILA,” siger Thorvald Christensen, CEO i REO-PACK (t.h.)

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.