Ejendomsbranchen: Opbakning til nye tiltag mod corona

Erhvervsorganisation bakker op om aftenens tiltag, men påpeger også, at det er nødvendigt med støtte til de ramte erhverv.

EjendomDanmark støtter op om regeringens hurtige og konsekvente indsats mod coronasmitten. Det gælder også de seneste stramninger og påbud, som betyder lukning af storcentre samt en række butikker og mindre erhvervslejemål som frisører og tandlæger. Men stramningerne koster, og det er vigtigt med lynhurtig hjælp til de ramte, siger EjendomDanmark.

”Det er en ekstraordinær situation, som kræver ekstraordinære midler. Men hvis ikke der kommer hjælp til de butikker, små selvstændige og også udlejere, der rammes af de seneste tiltag, så bliver konsekvenserne voldsomme,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft, der opfordrer lejere og udlejere til sammen at finde lokale løsninger på situationen.

Han peger på, at den nødvendige lukning af storcentre og butikker vil få direkte følger for de selvstændige indehavere og for udlejerne, som det næste økonomiske led. Derfor er det både positivt og nødvendigt, at der er indkaldt til forhandlinger om hjælp i Folketinget allerede onsdag.

”Kassen vil jo desværre være tom ved dette nødvendige skridt. Der vil ikke være penge til hverken løn eller husleje. Der er risiko for, at ejere af lejemålene kommer til at ende med regningen, når butikker lukkes ned af myndighederne. Derfor en inderlig opfordring til at hjælpe bredt, så regningen ikke blot bliver parkeret hos udlejerne i sidste ende," siger Jannick Nytoft.

Nørre Voldgade 2

EjendomDanmark: Dialog frem for diktat27.3.2020 10:25:16 CETPressemeddelelse

En række af de store butikskæder har problemer med at betale huslejen på grund af coronakrisen. Men løsningen på udfordringerne er at gå i individuel dialog med den enkelte udlejer af lokaler fremfor diktat fra hovedsædet, lyder det fra ejendomsbranchens erhvervsorganisation EjendomDanmark. ”Vi har opfordret alle udlejere til at tage en dialog med erhvervslejerne for at sikre, at vi kommer gennem krisen uden at ellers sunde virksomheder og butikker går ned. Det kunne fx handle om en lokal aftale om at udsætte huslejen eller nedsætte den i en periode. Det har alle en interesse i,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft. Han understreger, at samfundssindet må gå begge veje. Hvis store kæder uden dialog blot meddeler, at de ikke vil betale husleje, kan det få seriøse konsekvenser fx for mindre udlejere eller butikscentrene, der risikerer at måtte lukke. Ligesom der vil blive tab af endnu flere arbejdspladser og renoveringer, der ikke bliver udført. ”Vi tilslutter os derfor t

FART PÅ RENOVERING AF BYGNINGER ER NØDVENDIGE, HVIS KLIMAMÅL SKAL NÅS9.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Klimarådet har i dag offentliggjort rapport om kendte og nye veje til at opnå 2030-målet om 70 procents reduktion af det danske CO2-udslip. Klimarådet peger på, at energirenoveringer af eksisterende bygninger er et billigt og nødvendigt tiltag, hvis målet skal nås. I ejendomsbranchen er man allerede godt i gang med klimaforbedringer – men rammerne for de grønne investeringer skal være bedre, lyder det fra EjendomDanmark.