EjendomDanmark: Godt at regeringen kommer erhvervsdrivende til hjælp

40 milliarder. Så meget vil regeringen i første omgang bruge på kompensation til små erhvervsdrivende og til virksomheder, som er ekstraordinært hårdt ramt af coronakrisen. Hjælpen inkluderer blandt andet direkte tilskud på op til 80 procent til faste udgifter som husleje.

"Det er godt, at regeringen har lyttet og reageret hurtigt. Med udspillet vil vi forhåbentligt kunne sikre, at der også er butikker og iværksættere i bybilledet om to måneder. Men varer krisen længere, skal der nok mere til, siger adm. direktør i EjendomDanmark," Jannick Nytoft.

Udspillet fra regeringen skal lynforhandles med folketinget over de næste 24 timer.

"Vi håber på en kompensationsgrad, der bliver så høj som muligt. Mange har slet ingen indtægt lige nu, så en høj grad er nødvendig for reelt at sikre virksomhedernes overlevelse. Det kan også vise sig, at der inden for meget kort tid er behov for yderligere hjælpepakker," siger Jannick Nytoft.

Nørre Voldgade 2

EjendomDanmark: Dialog frem for diktat27.3.2020 10:25:16 CETPressemeddelelse

En række af de store butikskæder har problemer med at betale huslejen på grund af coronakrisen. Men løsningen på udfordringerne er at gå i individuel dialog med den enkelte udlejer af lokaler fremfor diktat fra hovedsædet, lyder det fra ejendomsbranchens erhvervsorganisation EjendomDanmark. ”Vi har opfordret alle udlejere til at tage en dialog med erhvervslejerne for at sikre, at vi kommer gennem krisen uden at ellers sunde virksomheder og butikker går ned. Det kunne fx handle om en lokal aftale om at udsætte huslejen eller nedsætte den i en periode. Det har alle en interesse i,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft. Han understreger, at samfundssindet må gå begge veje. Hvis store kæder uden dialog blot meddeler, at de ikke vil betale husleje, kan det få seriøse konsekvenser fx for mindre udlejere eller butikscentrene, der risikerer at måtte lukke. Ligesom der vil blive tab af endnu flere arbejdspladser og renoveringer, der ikke bliver udført. ”Vi tilslutter os derfor t

FART PÅ RENOVERING AF BYGNINGER ER NØDVENDIGE, HVIS KLIMAMÅL SKAL NÅS9.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Klimarådet har i dag offentliggjort rapport om kendte og nye veje til at opnå 2030-målet om 70 procents reduktion af det danske CO2-udslip. Klimarådet peger på, at energirenoveringer af eksisterende bygninger er et billigt og nødvendigt tiltag, hvis målet skal nås. I ejendomsbranchen er man allerede godt i gang med klimaforbedringer – men rammerne for de grønne investeringer skal være bedre, lyder det fra EjendomDanmark.