Egedal investerer i at komme i top med erhvervsvenligheden

Der er sat penge af til at gøre det nemmere for de lokale virksomheder at samarbejde med folkeskolerne, dækningsafgiften halveres og der bliver lavet tiårige planer for kommunens investeringer i byggeprojekter. Dansk Byggeri Nordsjælland roser Egedal for at skrue op for erhvervsvenligheden.

Det skal være nemt og uden store omkostninger at invitere en skoleklasse på besøg på byggepladsen eller i snedkerværkstedet. Derfor har Egedal Kommune lavet en pulje på 100.000 kroner, hvor fx små virksomheder kan søge om tilskud til at deltage i aktiviteter i forbindelse med faget ”Åben Skole”.

- Vi skal have flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, hvis vores virksomheder også i fremtiden skal kunne finde de medarbejdere, som de har brug for, i nærområdet. Derfor vil vi gerne være med til allerede i folkeskolen at vise eleverne de mange karrieremuligheder, der findes i de lokale virksomheder. Men det skal ikke være forbundet med store omkostninger at samarbejde med vores folkeskoler, og derfor har vi sat en pulje med penge af til det formål, siger formand for Kultur- og Erhvervsudvalget i Egedal Charlotte Haagendrup.

Dansk Byggeri Nordsjælland glæder sig over, at kommunen prioriterer, at folkeskoleeleverne skal ud i de lokale virksomheder.

- Vi ved, at vi kommer til at mangle faglærte, så derfor er alle tiltag, der kan inspirere flere unge til at tage en erhvervsuddannelse udtryk for både erhvervsvenlighed og rettidig omhu. Derudover er vi i tæt dialog med kommunen om at indgå en partnerskabsaftale, hvor vi også samarbejder om forskellige aktiviteter i folkeskolerne, og om at finde lærepladser til alle unge på erhvervsuddannelserne. Så jeg er sikker på, at vi sammen kan rykke på denne dagsorden, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

Dansk Byggeri Nordsjælland og Egedal Kommune har netop holdt deres årlige dialogmøde, hvor kommunen også fik ros for at halvere dækningsafgiften og at lave tiårige investeringsplaner.

- Jeg holder meget af dialogmøderne med vores lokale erhvervsliv. Vi finder nye områder, hvor vi kan samarbejde, og hvis der er udfordringer, får vi ofte snakket os frem til en løsning. I Byrådet har vi sat os et mål om, at vi vil være en erhvervsvenlig kommune, hvor det er let at etablere sig og udvikle sin virksomhed. Det har vi fulgt op med en intensiveret dialog med virksomhederne, og nu også med et meget håndfast bevis for, at vi mener det med en halvering af dækningsafgiften. Vi er også en kommune, som bidrager godt til væksten i regionen med en markant byudvikling og en nyskabelse med tiårige investeringsplaner. Det giver sikkerhed for, at vi kan fastholde et højt investeringsniveau i gode rammer til borgerne og bedre overblik over, hvilke opgaver vi skal have lavet både i år og om fem år. Investeringsplanen giver også virksomhederne bedre muligheder for at planlægge, hvilke opgaver de gerne vil sætte tid af til at byde ind på. Så erhvervsvenlige tiltag gavner også kommunen, siger borgmester Karsten Søndergaard.

Egedal er nummer 57 ud af 98 kommuner i Dansk Byggeris årlige analyse kommunernes erhvervsvenlighed.

- Politikerne i Egedal har været lydhøre over for flere af de lokale virksomheders ønsker, og de viser med deres beslutninger, at de gerne vil gøre det attraktivt for både nuværende og nye virksomheder at have adresse i kommunen, siger Jørgen Simonsen, formand for Dansk Byggeri Nordsjælland.

Borgmester i Egedal Karsten Søndergaard, telefon 21 79 57 95
Formand for Kultur og Erhvervsudvalget i Egedal Charlotte Haagendrup, telefon 20 83 11 13
Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.