Efterlønnere skal kunne hjælpe ukrainske flygtninge uden at blive straffet økonomisk

I takt med, at flygtningestrømmen fra det krigsplagede Ukraine vokser, stiger danskernes behov for at gøre en forskel. For nogle kan det dog blive en dyr fornøjelse, hvis ikke politikerne griber ind.

Efterlønnere risikerer at blive trukket i deres ydelser, hvis de tager frivilligt, ulønnet arbejde, og det gælder alt lige fra at hjælpe organisationer med telefonrådgivning og administrative opgaver til at koordinere en penge- eller tøjindsamling.

- I den situation, som vi står i nu, skal alle selvfølgelig kunne bidrage uden at frygte for, at det kommer til at koste på pengepungen. Under coronapandemien har det været muligt at udføre arbejde for frivillige foreninger eller organisationer uden at blive modregnet, så det bør selvfølgelig også gælde nu, siger næstformand i HK Mads Samsing.

Samtidig peger HK på, at man i denne ekstraordinære situation også burde sløjfe kravet om dokumentation for frivillige aktiviteter, som eksempelvis at samle ind til nødhjælpsorganisationer, være besøgsven, ekspedere i en genbrugsbutik eller sortere tøj for en humanitær organisation.

- Det vigtigste for mig er, at så mange som muligt får mulighed for at veksle deres frustration og afmagt til handlinger, som gør en forskel for ukrainerne. Her må politikerne, som led i arbejdet med at håndtere konsekvenserne af krigen i Ukraine, fjerne alle de sten, der ligger på vejen mellem viljen til og muligheden for at give en hjælpende hånd med, siger Mads Samsing.

En suspendering af reglerne for modregning af efterlønnere, vil også kunne være med til at sikre flere hænder til at facilitere kulturelle oplevelser og fritidsaktiviteter for de ukrainske flygtninge. Netop sådanne initiativer har kulturminister Ane Halsboe inviteret repræsentanter fra kultur- og idrætslivet til stormøde om onsdag den 9. marts.

Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) var der 65.484 personer på efterløn i 2021.