Lidl Danmark

Efter stop af salg af engangsplastikposer: Vi husker egen indkøbspose dobbelt så ofte

Del
I 2016 blev der købt en pose ved hvert fjerde indkøb, men efter Lidl som den første dagligvarekæde udfasede salget af engangsplastikposer i 2017 og begyndte at opfordre kunder til at medbringe egen pose, er det i dag kun ved hvert ottende indkøb, der ryger en pose på med op på båndet.
I stedet for engangsplastikposer har Lidl-kunder siden 2017 kunne købe en FSC-certificeret papirspose. Salget af disse er dog også aftaget markant til fordel for medbragte poser over de seneste år.
I stedet for engangsplastikposer har Lidl-kunder siden 2017 kunne købe en FSC-certificeret papirspose. Salget af disse er dog også aftaget markant til fordel for medbragte poser over de seneste år.

Når vi dribler ned for at købe ind, sker det i dag langt oftere med vores egen pose under armen. Dobbelt så mange af Lidls kunder, som for fire år siden, medbringer i dag deres egen pose. I 2016 købte ca. hver fjerde en pose, når de købte ind. I dag er det hver ottende.*

I 2017 udfasede Lidl som den første danske dagligvarekæde salget af engangsplastikposerne til fordel for FSC-certificerede papirsposer og indkøbsnet. I 2018 igangsatte Lidl desuden en større kampagne for at få flere kunder til at huske deres egen pose, når de købte ind. Ved hjælp af, budskaber på poser, i butikken og rabat på indkøb ved egen medbragte pose, blev der på en måned købt 200.000 færre poser end normalt. Nye beregninger fra dagligvarekæden tyder på, at tendensen har holdt ved. Salget af FSC-mærkede papirbæreposer er faldet med 50 procent fra 2016 til 2020.

”Det er ikke så tit, vi glæder os over, at vi sælger mindre af noget. Men det gør vi i det her tilfælde. For det betyder, at vores kunder er blevet meget bedre til at huske at medbringe egne bæreposer. Det er jeg super stolt af – ikke mindst fordi, det betyder en stor gevinst for vores miljø”, sigerLærke Skaksen, CSR-chef i Lidl Danmark.

Udfasningen af plastikposer og kundernes adfærdsændring betyder en samlet besparelse på ca. 248 ton plastik årligt, baseret på 2017-salgstal.**

Genanvendelige poser til frugt og grønt vinder frem

Også når det gælder engangsplastikposer til frugt og grønt, kan dagligvarekæden se en ændring i forbrugsmønsteret.

Vi kan se, at vores kunder har taget rigtig godt imod vores alternativ til engangsplastikposerne til frugt og grønt - genbrugelige Green Bags”, siger Lærke Skaksen.

Green Bags blev introduceret i slutningen af 2018 og er efter blot fem ganges genbrug et mere bæredygtigt alternativ til frugt- og grøntposerne af tyndt plastik. Siden sommeren 2019 har Lidl solgt over 65.000 Green Bags og doneret 20 øre pr. solgte pose til Plastic Change.

En besparelse der kan mærkes i det samlede plastregnskab
Siden 2018 har Lidl samarbejdet med miljøorganisationen Plastic Change om plastproblematikken. Initiativerne, der har nedbragt forbruget af engangsplastik markant, vækker glæde hos administrerende direktør for Plastic Change, Louise Lerche-Gredal:

”Hvis vi skal løse plastproblematikken, kræver det en flerstrenget indsats. Forbrugervaner og indkøbsmønstre kan tage lang tid at ændre, så vi har brug for, at virksomheder og dagligvarekæder også tager ansvar for at reducere plasten. Og så er det selvfølgelig meget positivt, at kunderne i stigende grad tager en pose med hjemmefra frem for at købe engangsposer."

Lidls Green Bags er et alternativ til frugt- og grøntposer af klar, tynd engangsplastik. Nylonnettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags koster 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til Plastic Change.

* Antallet af poser per kunde per indkøb. I 2016 købte en Lidl-kunde 0,245 poser i et indkøb, i 2019 var tallet 0,135, og i første kvartal af 2020 er der tale om 0,125 poser.

** Den samlede vægt af det antal engangsplastikposer, som blev solgt i 2017.

///

Om Plastic Change

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Lidl: På vej mod i morgenHos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.

Læs mere om Lidls plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed

Om REset Plastic

Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!

REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.

REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.

REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.

REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Lær mere: reset-plastic.com

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, Morten.Vestberg@Lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68

Louise Lerche-Gredal, administrerende direktør for Plastic Change, LLG@plasticchange.org eller 50 77 84 27 

Nøgleord

Billeder

I stedet for engangsplastikposer har Lidl-kunder siden 2017 kunne købe en FSC-certificeret papirspose. Salget af disse er dog også aftaget markant til fordel for medbragte poser over de seneste år.
I stedet for engangsplastikposer har Lidl-kunder siden 2017 kunne købe en FSC-certificeret papirspose. Salget af disse er dog også aftaget markant til fordel for medbragte poser over de seneste år.
Download
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Carl Blochs Gade 89
8000 Aarhus C

7635 0000http://www.lidl.dk

Om Lidl:

  • 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
  • Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
  • Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.

Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse

Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye