Efter stop af salg af engangsplastikposer: Vi husker egen indkøbspose dobbelt så ofte

Når vi dribler ned for at købe ind, sker det i dag langt oftere med vores egen pose under armen. Dobbelt så mange af Lidls kunder, som for fire år siden, medbringer i dag deres egen pose. I 2016 købte ca. hver fjerde en pose, når de købte ind. I dag er det hver ottende.*
I 2017 udfasede Lidl som den første danske dagligvarekæde salget af engangsplastikposerne til fordel for FSC-certificerede papirsposer og indkøbsnet. I 2018 igangsatte Lidl desuden en større kampagne for at få flere kunder til at huske deres egen pose, når de købte ind. Ved hjælp af, budskaber på poser, i butikken og rabat på indkøb ved egen medbragte pose, blev der på en måned købt 200.000 færre poser end normalt. Nye beregninger fra dagligvarekæden tyder på, at tendensen har holdt ved. Salget af FSC-mærkede papirbæreposer er faldet med 50 procent fra 2016 til 2020.
”Det er ikke så tit, vi glæder os over, at vi sælger mindre af noget. Men det gør vi i det her tilfælde. For det betyder, at vores kunder er blevet meget bedre til at huske at medbringe egne bæreposer. Det er jeg super stolt af – ikke mindst fordi, det betyder en stor gevinst for vores miljø”, sigerLærke Skaksen, CSR-chef i Lidl Danmark.
Udfasningen af plastikposer og kundernes adfærdsændring betyder en samlet besparelse på ca. 248 ton plastik årligt, baseret på 2017-salgstal.**
Genanvendelige poser til frugt og grønt vinder frem
Også når det gælder engangsplastikposer til frugt og grønt, kan dagligvarekæden se en ændring i forbrugsmønsteret.
”Vi kan se, at vores kunder har taget rigtig godt imod vores alternativ til engangsplastikposerne til frugt og grønt - genbrugelige Green Bags”, siger Lærke Skaksen.
Green Bags blev introduceret i slutningen af 2018 og er efter blot fem ganges genbrug et mere bæredygtigt alternativ til frugt- og grøntposerne af tyndt plastik. Siden sommeren 2019 har Lidl solgt over 65.000 Green Bags og doneret 20 øre pr. solgte pose til Plastic Change.
En besparelse der kan mærkes i det samlede plastregnskab
Siden 2018 har Lidl samarbejdet med miljøorganisationen Plastic Change om plastproblematikken. Initiativerne, der har nedbragt forbruget af engangsplastik markant, vækker glæde hos administrerende direktør for Plastic Change, Louise Lerche-Gredal:
”Hvis vi skal løse plastproblematikken, kræver det en flerstrenget indsats. Forbrugervaner og indkøbsmønstre kan tage lang tid at ændre, så vi har brug for, at virksomheder og dagligvarekæder også tager ansvar for at reducere plasten. Og så er det selvfølgelig meget positivt, at kunderne i stigende grad tager en pose med hjemmefra frem for at købe engangsposer."
Lidls Green Bags er et alternativ til frugt- og grøntposer af klar, tynd engangsplastik. Nylonnettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags koster 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til Plastic Change.
* Antallet af poser per kunde per indkøb. I 2016 købte en Lidl-kunde 0,245 poser i et indkøb, i 2019 var tallet 0,135, og i første kvartal af 2020 er der tale om 0,125 poser.
** Den samlede vægt af det antal engangsplastikposer, som blev solgt i 2017.
///
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.
Lidl: På vej mod i morgenHos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.
Læs mere om Lidls plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed
Om REset Plastic
Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:
REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!
REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
Lær mere: reset-plastic.com
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, Morten.Vestberg@Lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Louise Lerche-Gredal, administrerende direktør for Plastic Change, LLG@plasticchange.org eller 50 77 84 27
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum