Dyrt og dumt at sylte investeringer i trafikken

Se at komme i gang med nogle af de rentable trafikprojekter, der ligger og venter. Det er både dumt og dyrt at lade være. Sådan lyder opfordringen fra branchefællesskabet Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri, som efterlyser en overordnet plan for infrastrukturen.

En ny analyse, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri viser, at der lige nu ligger infrastrukturprojekter og venter for mere end 100 mia. kr. Projekter, som vel at mærke vil give overskud i løbet af en årrække.

Kraka har analyseret de vej-, bane- og broprojekter, som regeringen har fået lavet en økonomisk vurdering af.  Samlet set er der projekter for næsten 430 mia. kr. Og analysen viser, at en stor del af dem vil gøre samfundet rigere, hvis de bliver gennemført. Det er de projekter, hvor gevinsterne er større end udgifterne ved at anlægge dem.

- Krakas analyse viser sort på hvidt, at det bare er med at komme i gang med anlægsmaskinerne. Vi kan se, at der er adskillige projekter, som over tid vil være en gevinst for Danmark. Og nok så vigtigt bygger Krakas opgørelse på regeringens egne beregninger. Der er kort sagt ingen undskyldning for at lade projekterne blive i skuffen, siger branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri.

Mange projekter vil tjene sig selv ind

På stort set alle større danske infrastrukturprojekter bliver der lavet en beregning, der viser, om det kan betale sig at gå i gang med projektet. Den nye analyse fra Kraka rangordner beregningerne, så det bedste projekt står øverst, og man derfor populært sagt bare kan starte fra en ende af.

- Der er nok af rentable projekter at vælge imellem. En ny bro over Randers Fjord vil eksempelvis betale sig selv hjem og mere til. Det samme gør sig gældende for en ringvej vest for København eller en opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Odense. Det er på høje tid, at vi får etableret en infrastrukturfond, der kan få sat investeringerne i system frem mod 2030. Og man kan jo starte der, hvor det giver mest mening, siger Henrik Friis.

Tal fra Transportministeriet viser i øvrigt, at hvis fem større infrastrukturprojekter, som for eksempel den midtjyske motorvej, Frederikssundsmotorvejen og den tredje Limfjordsforbindelse udskydes i ti år, så kommer det samlet til at koste samfundet næsten 11 mia. kr.

- Nu har vi det sort på hvidt. Vi kan investere os rige og spare os fattige. Hvis vi lurepasser for længe, er det dyrt. Det er nu vi skal ud af starthullerne, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur Henrik Friis.

Branchedirektør Henrik Friis, hfr@danskbyggeri.dk, 20 31 15 03

Pressekonsulent Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65