Dyrebeskyttelsesorganisation: Oplev hvalrossen på afstand

Vilde dyr bliver stressede af menneskelig kontakt. Derfor advarer dyrebeskyttelsesorganisation nu mod at komme for tæt på hvalrossen ved Læsø Havn.

Foto: Susanne Michelsen

En hvalros har fundet sig til rette ved Læsø Havn, hvor den i disse dage ligger og slikker sol.

Det tiltrækker ofte mange nysgerrige sjæle, når der kommer nye havdyr til syne i det danske farvand, men dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection beder folk om at respektere dyret og holde afstand.

”Hvalrossen er et prægtigt dyr, men den er også et vildt dyr. Derfor er det vigtigt at holde afstand for det kan stresse dyret, hvis man kommer for tæt på,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig i World Animal Protection.

Det er da heller ikke hver dag, at der kommer en hvalros på besøg i Danmark. Hvalrossen har normalt hjemme i Grønland, men det er anden gang inden for relativt kort tid, at vi har haft besøg i Danmark.

”Det er jo ikke hver dag, man får mulighed for at se en hvalros her i Danmark, og jeg kan godt forstå, hvis man bliver fascineret af at komme tæt på. Men det bryder den sig ikke om,” understreger Stephanie Kruuse Klausen.

Foto: Susanne Michelsen

World Animal Protection er en global dyrebeskyttelsesorganisation med kontorer i 12 lande.

Alene i Danmark har World Animal Protection over 50.000 faste støtter og 120.000 følgere på FacebookI over 50 år har organisationen ydet førstehjælp til dyr i katastrofeområder, og dyr i hele verden har nydt godt af World Animal Protections støtter. Dyrebeskyttelsesarbejdet udføres primært på baggrund af private donationer.