DUF ansætter ny politisk chef

Det bliver Jonas Manthey Olsen, der overtager den ledige post som politisk chef i DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd. Han hentes hjem fra New York, hvor han kommer fra en stilling som seniorrådgiver på den danske FN-mission og har haft base siden 2018.
Jonas Manthey Olsen har blandt andet erfaring som politisk rådgiver for Socialdemokratiet og som særlig rådgiver for tidl. Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i begyndelsen af 2022. Foto: Privat.

Jonas Manthey Olsen kommer ind til jobbet som politisk chef med både national og international politisk erfaring. Herhjemme har han blandt andet været næstformand i en af DUFs medlemsorganisationer, nemlig Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU),arbejdet tre år som politisk rådgiver for Socialdemokratiet på Christiansborg ogværet særlig rådgiver for Børne og Undervisningsministeren i et barselsvikariat. De seneste fem år har han primært brugt i New York, først i FN’s udviklingsprogram, UNDP, og siden Danmarks faste repræsentation ved FN.

”Jonas sætter flueben ved mange punkter på vores ønskeliste med sin erfaring med national og international interessevaretagelse samt kommunikation. Jeg ser meget frem til, at han indtræder som afdelingsleder i afdelingen og som en del af ledergruppen. Der er mange spændene og vigtige dagsordener, som venter os i den kommende periode,” siger generalsekretær i Dansk Ungdoms Fællesråd, Louise Juul Jensen.

Jonas Manthey Olsen ser frem til den nye udfordring i vante omgivelser. Jonas har nemlig tidligere slået sine folder hos DUF som politisk konsulent fra 2014 til 2016.

”Jeg glæder mig meget til at vende tilbage til DUF. Foreningslivet og ungeområdet er noget, der ligger mig nært, og som jeg altid har haft med mig, hvad end det var på Christiansborg eller i FN, siger Jonas Manthey Olsen.

DUFs nye politiske chef er kandidat i Globale Studier fra Roskilde Universitet. Han overtager posten fra Daniel Branislav Christensen, der efter to år i stillingen har sagt ja til en ansættelse som souschef i overborgmestersekretariatet på Københavns Rådhus.

DUF takker Daniel for hans stærke indsats og glæder sig til at byde Jonas velkommen 22. maj, hvor han tiltræder stillingen.

Om DUF

DUF er en paraply- og interesseorganisation for 80 samfundsengagerende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer, sociale organisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.