Drop parti-taktikken og lad Danmark få adgang til dygtige udlændinge

Et godt og tiltrængt initiativ, som virksomhederne har brug for. Dansk Byggeri bakker op om regeringens udspil, der skal gøre det nemmer for virksomhederne at tiltrække udenlandske medarbejdere. Men beklager at det mest centrale punkt i aftalen allerede er blevet skudt ned af oppositionen.

Regeringen lægger op til, at den såkaldte beløbsordning skal sænkes for borgere fra 12 udvalgte lande uden for EU. I dag skal alle tjene mindst 418.000 kr. om året. Men det beløb foreslår regeringen at sænke til 330.000 kr. for medarbejdere fra blandt USA, Singapore, Kina, Indien og Japan.

- Jeg tror ikke, at bygge- og anlægsvirksomhederne vil blive oversvømmet af medarbejdere fra netop de lande, hvis beløbsgrænsen blev sat ned. Men set over en bred kam er danske virksomheder og hele det danske samfund afhængige af dygtige udlændinge med kompetencer, som vi ikke kan skaffe på det danske arbejdsmarked i dag. Det gælder udenlandske medarbejdere både fra lande i og uden for EU, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Vær konstruktive

Men både Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har på forhånd slået fast, at de ikke vil være med til at sætte beløbsgrænsen ned. Det ærgrer Dansk Byggeri.

- Et samlet dansk erhvervsliv har længe efterlyst en nedsættelse af beløbsgrænsen. Derfor kan jeg kun opfordre oppositionen til at droppe de partitaktiske hensyn og gå konstruktivt ind i en forhandling om regeringens udspil – valgkamp eller ej. Men det ser sort ud, siger Lars Storr-Hansen.

Væk med administrativt bøvl

Med i regeringens rekrutteringsudspil er også forslag om at fjerne en del af bureaukratiet og det administrative bøvl, når virksomhederne skal ansætte en udlænding eller har udlændinge ansat.

- Det er positivt at regeringen tager fat på at rydde op i de regler, der eksempelvis betyder, at virksomheder uforvarende kan komme til at bryde loven. Det er uholdbart, hvis man som virksomhed ikke har en chance for at kontrollere om en udlænding, der opholder sig i Danmark, har ret til at arbejde, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02