Drop dækningsafgiften og hjælp de lokale virksomheder

Dansk Byggeri Nordsjælland roser kommunerne for at udskyde betalingen af dækningsafgiften. Men det er en stakket frist, som kommer til ramme virksomhederne dobbelt, når der næste gang skal betales to gange afgift. Derfor lyder anbefalingen: Drop opkrævningen og hjælp virksomhederne med at komme ud af krisen.

- Jeg er meget glad for, at alle kommunerne her i Nordsjælland har udvist handlekraft og fremrykket både betalinger og byggeopgaver og udsat betalingen af dækningsafgiften. Det har sikret likviditet og overlevelse hos mange virksomheder. Men jeg bliver bange, når jeg tænker på med hvilken kraft, det vil ramme vores mange lokale både små og store virksomheder, når de skal betale to gange afgift næste gang. Hvis kommunerne forsat vil støtte vores lokale erhvervsliv og holde liv i flest mulige arbejdspladser, skal der tænkes langsigtet, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Han anbefaler derfor kommunerne at se på muligheden for helt at droppe betalingen af den udskudte rate af dækningsafgiften, som er en skat på forretningsejendomme.

- Det er et engangsbeløb, som derfor ikke vil belaste kommunernes økonomi fremadrettet. Samtidig er det en afgift, som kommunerne selv bestemmer, om de vil opkræve eller ej. Fx friholder kommunerne i Jylland og efterhånden også flere steder på Sjælland deres lokale erhvervsliv for den afgift, og det er et stort beløb, som virksomhederne i ni af vores 11 nordsjællandske kommuner betaler, siger Jørgen Simonsen.

I Nordsjælland opkræver alle kommuner på nær Gribskov og Frederikssund dækningsafgift. Samlet set opkræver de i år omkring 167 millioner kroner i dækningsafgift hos det lokale erhvervsliv.

- Coronakrisen har ramt det lokale erhvervsliv i Nordsjælland hårdt, og vi befinder os i en ekstraordinær situation, hvor vi må stå sammen og hjælpe hinanden med at komme bedst muligt ud på den anden side. Derfor håber jeg også, at kommunerne vil tage positivt imod denne opfordring, siger Jørgen Simonsen, Dansk Byggeri Nordsjælland.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Pressekonsulent for Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.