DPU-professor skal rådgive om overgangen til ungdomsuddannelse i nyt panel under Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet har netop sat et nationalt program i gang, der skal sikre, at alle elever i grundskolen bliver præsenteret for en systematisk, struktureret og koordineret indsats, der klæder dem bedre på til at vælge ungdomsuddannelse.
I programmet deltager forskellige aktører fra grundskole- og erhvervsuddannelsesområdet, og Rie Thomsen, der er professor MSO på DPU, Aarhus Universitet, skal sammen med andre videnspersoner og praktikere bidrage med viden og kvalificere drøftelserne i programmet.
”Undersøgelser viser, at en del af de 14-15-årige oplever det som meget overvældende at skulle vælge ungdomsuddannelse. Mange er forvirrede og pressede over det, og det gælder vel at mærke helt almindelige unge, som ikke er udfordrede af andre ting. Derfor skal vi nytænke og forbedre overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse for alle unge,” siger Rie Thomsen og henviser til, at det i dag kun er dem, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, der har ret til samtaler med en professionel uddannelsesvejleder.
Samarbejde mellem grundskoler og erhvervsskoler kan nedbryde fordomme
I en del år har der været fokus på at tilbyde aktiviteter, som skal inspirere de unge og gøre dem parate til at vælge ungdomsuddannelse.
Rie Thomsen har været leder af forsknings- og udviklingsprojektet ’Udsyn i udskolingen’, hvor grundskoler og ungdomsuddannelser indgik i et samarbejde med UU-vejledere og erhvervsliv. Her deltog eleverne blandt andet i aktiviteter, der skulle gøre dem klogere på, hvad det vil sige at tage en erhvervsuddannelse. For eksempel skulle nogle 8. klasses-elever bygge et lille hus i korrekt målestoksforhold i faget håndværk og design, og bagefter skulle de på besøg på elektrikeruddannelsen sammen med deres fysiklærer for at installere strøm i huset.
”De unge var meget engagerede, og lærerne oplevede at træde ind i en meningsfuld rolle, både i forhold til de unges tanker om uddannelse og erhverv og i forhold til samarbejdet med de andre aktører. Efterfølgende viste en undersøgelse, at flere af de unge havde fået nedbrudt nogle af deres fordomme om, hvad det vil sige at gå på en erhvervsuddannelse. Det er en af de erfaringer, jeg vil bringe med ind i det nationale program,” siger hun.
Elever oplever manglende sammenhæng i brobygningsaktiviteter
De unge får generelt noget ud af brobygningsaktiviteter, fortæller Rie Thomsen, men forskning viser, at det er en udfordring for mange lærere og vejledere at binde aktiviteterne sammen og samle op på dem.
”De unge oplever ikke, at aktiviteterne er bundet sammen på tværs. De savner, at der er nogen, der samler trådene og taler med dem om, hvad de har oplevet. Og det er vigtigt, for det er netop når de unge reflekterer over det, de har erfaret, at de finder ud af, hvad aktiviteterne betyder for dem og deres valg,” siger Rie Thomsen.
Nogle skoler er gode til det, men mange skoler får det ikke gjort. Rie Thomsen foreslår derfor, at ansvaret for, at de unge støttes i deres refleksioner, forankres tydeligere, og at der bliver prioriteret ressourcer til, at skolerne og vejledningen i fællesskab kan leve op til ansvaret.
Skolefaget uddannelse og job har potentiale
Rie Thomsen peger desuden på, at det timeløse fag uddannelse og job, som eleverne løbende skal stifte bekendtskab med i hele deres grundskoleforløb, har potentiale til at spille en vigtig rolle i en kommende forbedret indsats på området. Formålet med faget er at åbne verden for børnene, så de får kendskab til de mange erhverv og professioner i vores samfund.
”Faget skal give børnene et godt fundament, når de skal videre på en ungdomsuddannelse, og det er grundlæggende en god idé, men da det blev evalueret sidst - i 2012 - viste det sig, at undervisningen blev grebet meget forskelligt an, og at størstedelen af landets kommuner ikke havde årsplaner for faget, sådan som de er forpligtet til. Vi har ikke nogen nyere status for, hvordan situationen er, så det er oplagt at undersøge i forbindelse med det nationale program,” siger hun.
Nedton vigtigheden af at vælge rigtigt
Rie Thomsen opfordrer i øvrigt til, at de voksne omkring de unge ikke lægger alt for stor vægt på betydningen af at vælge den rigtige ungdomsuddannelse fra starten.
”Både forældre, fagpersoner og politikere har i den bedste mening fået talt vigtigheden af at vælge ungdomsuddannelse så højt op, at de unge tror, at der er ét rigtigt valg for dem. Jeg synes, vi i stedet skal se sådan på det, at de unge tager det valg, som er rigtigt for dem på det tidspunkt, og så skal vi gøre det mere i orden at vælge om. Det er der mange, der gør – det er helt normalt,” siger hun.
Fakta
- Deltagere i det nationale program er Børne- og Undervisningsministeriet, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske SOSU-skoler og Danske Regioner.
- Et fagligt panel bestående af videnspersoner og praktikere har til opgave at bidrage med relevant viden og kvalificere drøftelserne.
- Programmet skal fungere fra 2020 til 2022.
Kontakter
Rie Thomsen
Professor MSO
DPU, Aarhus Universitet
Mail: riet@edu.au.dk
Mobil: 2942 6686
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
J.C.H. Ellehammerprisen: Førsteprisen går til projekt om geopolitisk regulering af kernevåben16.9.2024 10:25:29 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris.
Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris16.9.2024 10:10:00 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben
Ny forskningsoversigt kan styrke skolernes undervisning i bæredygtighed11.9.2024 12:05:24 CEST | Pressemeddelelse
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Op til USA’s valg: Ny podcast udforsker borgerkrigens ekko9.9.2024 06:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Podcasten Borgerkrigens ekko trækker lytteren med på et 3000 kilometer langt roadtrip til gamle og nye amerikanske slagmarker. En antropolog, en historiker og en journalist opsøger nutidens ekkoer og slagskyggerne fra den borgerkrig, der var ved at rive USA over i 1860’erne. Tag med på en lydrejse, hvor fortiden ikke bare er det, der skete engang, men derimod noget, der hele tiden bygges, ombygges og kæmpes om i nutiden.
Nyt forskningsprojekt skal undersøge social sammenhængskraft6.9.2024 09:46:49 CEST | Pressemeddelelse
En ny forskningsbevilling fra Det Europæiske Forskningsråd er blevet tildelt projektet "The Glue of Society: A Social Ontology of Social Cohesion" med adjunkt Nicolai Krejberg Knudsen i spidsen. Projektet skal undersøge begrebet ”social sammenhængskraft” og afdække, hvordan social interaktion og samarbejde påvirker samfundets struktur og sammenhængskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum