DPU-professor skal rådgive om overgangen til ungdomsuddannelse i nyt panel under Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet har netop sat et nationalt program i gang, der skal sikre, at alle elever i grundskolen bliver præsenteret for en systematisk, struktureret og koordineret indsats, der klæder dem bedre på til at vælge ungdomsuddannelse.
I programmet deltager forskellige aktører fra grundskole- og erhvervsuddannelsesområdet, og Rie Thomsen, der er professor MSO på DPU, Aarhus Universitet, skal sammen med andre videnspersoner og praktikere bidrage med viden og kvalificere drøftelserne i programmet.
”Undersøgelser viser, at en del af de 14-15-årige oplever det som meget overvældende at skulle vælge ungdomsuddannelse. Mange er forvirrede og pressede over det, og det gælder vel at mærke helt almindelige unge, som ikke er udfordrede af andre ting. Derfor skal vi nytænke og forbedre overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse for alle unge,” siger Rie Thomsen og henviser til, at det i dag kun er dem, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, der har ret til samtaler med en professionel uddannelsesvejleder.
Samarbejde mellem grundskoler og erhvervsskoler kan nedbryde fordomme
I en del år har der været fokus på at tilbyde aktiviteter, som skal inspirere de unge og gøre dem parate til at vælge ungdomsuddannelse.
Rie Thomsen har været leder af forsknings- og udviklingsprojektet ’Udsyn i udskolingen’, hvor grundskoler og ungdomsuddannelser indgik i et samarbejde med UU-vejledere og erhvervsliv. Her deltog eleverne blandt andet i aktiviteter, der skulle gøre dem klogere på, hvad det vil sige at tage en erhvervsuddannelse. For eksempel skulle nogle 8. klasses-elever bygge et lille hus i korrekt målestoksforhold i faget håndværk og design, og bagefter skulle de på besøg på elektrikeruddannelsen sammen med deres fysiklærer for at installere strøm i huset.
”De unge var meget engagerede, og lærerne oplevede at træde ind i en meningsfuld rolle, både i forhold til de unges tanker om uddannelse og erhverv og i forhold til samarbejdet med de andre aktører. Efterfølgende viste en undersøgelse, at flere af de unge havde fået nedbrudt nogle af deres fordomme om, hvad det vil sige at gå på en erhvervsuddannelse. Det er en af de erfaringer, jeg vil bringe med ind i det nationale program,” siger hun.
Elever oplever manglende sammenhæng i brobygningsaktiviteter
De unge får generelt noget ud af brobygningsaktiviteter, fortæller Rie Thomsen, men forskning viser, at det er en udfordring for mange lærere og vejledere at binde aktiviteterne sammen og samle op på dem.
”De unge oplever ikke, at aktiviteterne er bundet sammen på tværs. De savner, at der er nogen, der samler trådene og taler med dem om, hvad de har oplevet. Og det er vigtigt, for det er netop når de unge reflekterer over det, de har erfaret, at de finder ud af, hvad aktiviteterne betyder for dem og deres valg,” siger Rie Thomsen.
Nogle skoler er gode til det, men mange skoler får det ikke gjort. Rie Thomsen foreslår derfor, at ansvaret for, at de unge støttes i deres refleksioner, forankres tydeligere, og at der bliver prioriteret ressourcer til, at skolerne og vejledningen i fællesskab kan leve op til ansvaret.
Skolefaget uddannelse og job har potentiale
Rie Thomsen peger desuden på, at det timeløse fag uddannelse og job, som eleverne løbende skal stifte bekendtskab med i hele deres grundskoleforløb, har potentiale til at spille en vigtig rolle i en kommende forbedret indsats på området. Formålet med faget er at åbne verden for børnene, så de får kendskab til de mange erhverv og professioner i vores samfund.
”Faget skal give børnene et godt fundament, når de skal videre på en ungdomsuddannelse, og det er grundlæggende en god idé, men da det blev evalueret sidst - i 2012 - viste det sig, at undervisningen blev grebet meget forskelligt an, og at størstedelen af landets kommuner ikke havde årsplaner for faget, sådan som de er forpligtet til. Vi har ikke nogen nyere status for, hvordan situationen er, så det er oplagt at undersøge i forbindelse med det nationale program,” siger hun.
Nedton vigtigheden af at vælge rigtigt
Rie Thomsen opfordrer i øvrigt til, at de voksne omkring de unge ikke lægger alt for stor vægt på betydningen af at vælge den rigtige ungdomsuddannelse fra starten.
”Både forældre, fagpersoner og politikere har i den bedste mening fået talt vigtigheden af at vælge ungdomsuddannelse så højt op, at de unge tror, at der er ét rigtigt valg for dem. Jeg synes, vi i stedet skal se sådan på det, at de unge tager det valg, som er rigtigt for dem på det tidspunkt, og så skal vi gøre det mere i orden at vælge om. Det er der mange, der gør – det er helt normalt,” siger hun.
Fakta
- Deltagere i det nationale program er Børne- og Undervisningsministeriet, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske SOSU-skoler og Danske Regioner.
- Et fagligt panel bestående af videnspersoner og praktikere har til opgave at bidrage med relevant viden og kvalificere drøftelserne.
- Programmet skal fungere fra 2020 til 2022.
Kontakter
Rie Thomsen
Professor MSO
DPU, Aarhus Universitet
Mail: riet@edu.au.dk
Mobil: 2942 6686
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
