Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.

Gert Blædel bliver i 1940 ansat som godsforvalter på Skjoldenæsholm Gods på Midtsjælland. I løbet af 1943 bliver skovene ved godset omdrejningspunkt for modtagelsen af en række våbennedkastninger fra englænderne, der ønsker at støtte den danske modstandskamp. I begyndelsen går det godt, men i 1944 bliver en lastbil med våben fra godset standset, og Gerts forbindelse til dem afsløres. Han bliver i første omgang sendt til Vestre Fængsel og herfra videre til Frøslevlejren. Ved juletid i 1944 bliver han og en række andre danske fanger overflyttet til den noget barskere Neuengamme-lejr i Tyskland, inden de til sidst ender i arbejdslejren Dalum ved den tysk-hollandske grænse, hvor de bliver sat til at slæbe tømmer og grave skyttegrave i den sumpede mosejord.

I Ole Blædels beretning får morfarens stemme plads i form af citatet fra de dagbøger, han skrev i tiden lige efter befrielsen. Resultatet er en stærk personlig øjenvidneberetning fra nogle af krigens mørkeste timer. Livet i koncentrationslejrene var præget af sult, sygdom, ydmygelse og korporlig såvel som psykisk terrorisering af fangerne. Det var en daglig kamp for overlevelse, og mange klarede den ikke. Men Gert Blædel gjorde, og han viede efterfølgende en stor del af sit liv til at fortælle om sine oplevelser under det nazistiske rædselsregime, for at ofrene og historien aldrig skulle blive glemt. En beretning, der ikke længere er pakket ned i en hvid plasticpose, men fortælles i bogen, der bærer frihedskæmperens armbind på forsiden.

Ole Blædel er uddannet journalist, og Et halvt år i Gestapos kløer er hans debut som forfatter.

Et halvt år i Gestapos kløer
Forfatter: Ole Blædel
Udgivelsesdato: 4. maj 2021

For yderligere information kontakt Ole Blædel på tlf. 24344112

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Opdag Gilleleje27.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forfatter Svend Aagaard Nielsen, der selv bor i Gilleleje og tidligere har skrevet om oplevelser på den sjællandske nordkyst, er nu aktuel med en bog, der zoomer ind på smukke Gilleleje. Beskrivelserne af byen ledsages af Lars Skovs stemningsfulde fotografier, og resultatet er blevet en flot og autentisk fotobog, der vil lokke mange til at tage en tur til fiskerbyen, nu hvor det atter er muligt at komme ud og opleve landets skønne perler.