Dødsfald – direktør Poul Hinrichsen

Poul Hinrichsen, død 78 år, Hjallerup

Født 1943 i Aarhus

Død 2022 i Ørum ved Hjallerup

Erhvervslederen Poul Hinrichsen har diskret været med til at sætte et meget stort aftryk på både innovation og bæredygtighed i Danmark. Gennem en række topleder-ansættelser inden for industri og affaldsbranchen, har han været den centrale drivkraft i en for datiden usædvanlig innovationsproces, der både er blevet internationalt præmieret og som stadig præger den måde, vi tænker og håndterer affald på i dag.

Før det blev moderne at have ansvar over for planeten, havde Poul Hinrichsen en klar opfattelse af, at vi alle har et ansvar, og at vi skal opføre os ordentligt som mennesker. Vi skal lytte, forstå – og med det i baghovedet gøre vores til at “spille hinanden bedre”.

Poul Hinrichsens forståelse for forretningsmodellerne og strukturerne bag affald og genanvendelse har betydet, at han i 1990’erne stod fadder til nogle af Danmarks første og mest radikale former for affaldsindsamling, hvor man løste et stort arbejdsmiljøproblem ved at få udviklet smarte kærrer så “affaldet kom på hjul”. Samtidig var systemet indrettet til at sortere og genanvende især det grønne affald. Løsningen var populær i mange kommuner, men først i 2021 er sortering af affald gjort mulig i hele landet gennem en national affaldspolitik.

Virksomheders samfundsansvar

Med sin merkantile baggrund blev Poul Hinrichsens tidligt ansat hos Thrige Teknik AS under den visionære direktør Steen Storgaard, der i de år var blandt Danmarks utraditionelt tænkende erhvervsledere. Som mentor satte han præg på den unge Hinrichsen til både at være en konsekvent forretningsmand og samtidig have fokus på det ansvar, man har overfor medarbejderne og samfundet.

Poul Hinrichsen rykkede dernæst til en anden dansk industri-perle i Nørresundby: det dengang F.L. Schmidt-ejede Bates, der producerer papirsække. De fleste kender Bates’ gammeldags brune affaldssække i metalstativer. Poul Hinrichsen igangsatte i 1990’erne et ambitiøst udviklingsprojekt, hvor tværfaglige teams af renovationsarbejdere, arbejdsmiljø- og miljøteknikere, designere, lastvognsproducenter og marketingfolk alle samarbejdede om at udvikle et system, der gjorde det muligt at sortere affald til genbrug. Systemet blev prisbelønnet med Dansk Industris ID pris i 1995 og med den fornemme European Design Prize i 1997, der  ikke kun blev givet for designet, men også for innovationsprocessen.

Innovationsprojekt

Poul Hinrichsen var den centrale drivende kraft i en for datiden usædvanlig innovationsproces, hvor man i en rullende proces både udviklede, testede og kommunikerede åbent om projektets resultater. Og der var følgegrupper af bl.a renovationsarbejdere, vognmænd, ergonomer og ingeniører. I dag ville man tale om “innovation by design thinking” eller “adfærdsdesign” om den proces, hvor designeren Nils Toft og ingeniør Christian Ruegaard samlede alle input fra brugere, teknikere, m.v. til et helstøbt projekt.

En central tankegang for Poul Hinrichsen var at se affald som en del af en samlet miljøløsning for samfundet, men med en dyb forankring i forhold til menneskelig adfærd. Et kardinalpunkt var, at effekten ikke skulle måle,hvor meget affald der blev afleveret til genbrug – men hvor meget der rent faktisk blev genbrugt.

De sidste år af hans karriere nød den svenske affaldskoncern Envac godt af Poul Hinrichsen unikke viden og forståelse for de mekanismer, der styrer affald i Danmark. Han fik bl.a indført Envacs system “Microvac”, der for alvor inddrog fødevareindustrien  og restauranter i genbrugstanken og åbnede for en helt ny grøn energiproduktion i form af  biogas i samproduktion med landbrugets gyllebehandling.

Poul Hinrichsen er død efter et i princippet livslangt sygdomsforløb. Han led af en sjælden lungesygdom, hvad han ikke lod sig mærke med. Men i de sidste år af hans liv forhindrede det ham i at kaste sig ind i alle de projekter inden for miljø, som han gerne ville – eller bare at gå de ture i naturen, som han elskede. Han efterlader sig sin kone Birthe, tre voksne børn, fem børnebørn og otte oldebørn.

Poul Hinrichsen bisættes fra Ørum Kirke ved Hjallerup Fredag den 21. januar kl. 13.

Kirsten Dinesen
Frontpage PR & Kommunikation