DM i Skills 2020 er lige om hjørnet

Når Bella Center i København fra den 16.-18. januar danner rammen om DM i Skills 2020, stiller 44 lærlinge fra Dansk Byggeris medlemsvirksomheder op. For nogle af dem er det anden gang, de er med.

Under det det årlige Danmarksmesterskab for erhvervsuddannelser dyster omkring 300 unge talenter om at blive landets bedste indenfor deres fag. Det gælder blandt andet alubyggere, tækkemænd og gulvlæggere. Og i år er 44 af deltagerne altså ansat i virksomheder, der er medlem af Dansk Byggeri. Derudover deltager to stenhuggerlærlinge, som igen i år viser stenhuggerfaget som demonstrationsfag.

Tre deltagere er med for anden gang

For Jonas Rønne Nielsen bliver DM i Skills en særlig oplevelse. Det er nemlig ikke første gang, han konkurrerer om at blive Danmarks bedste møbelsnedker. Han deltog også i konkurrencen i 2019. For ham er det hele oplevelsen omkring DM i Skills, der betyder noget.

- Selvfølgelig er selve konkurrencen nice, men hele oplevelsen er noget særligt. Fra træningsforløbet, månederne op til og selve konkurrencen. Det er hårdt at træne, men man lærer også nogle alternative metoder at udføre arbejdet på, når det skal gøres på tid. Det er ret fedt, siger Jonas Rønne Nielsen, som er i lære hos Raaschou Inventarsnedkeri og elev på NEXT Uddannelse København.

At han er med for anden gang, giver en række erfaringer, som han kan bygge videre på.

- Under selve konkurrencen vil jeg prøve at holde hovedet mere koldt end sidste år, for nu ved jeg, hvad det drejer sig om. Jeg har også trænet mere i år. Det er forskelligt, hvor meget hver deltager træner, men jeg træner fire uger fuldtid inklusive konkurrencerne, fortæller Jonas Rønne Nielsen.

Også bygningssnedker Tobias Preilev Hansen, der er i lære hos Hoffmann A/S, og brolægger Simon Milo Spring, som er i lære hos Svend Erik Lind A/S, deltager for andet år i streg.

Flere skal overveje en erhvervsuddannelse

I Dansk Byggeri håber underdirektør Louise Pihl, at DM i Skills kan være med til at gøre håndværksfagene endnu mere attraktive.

- Der er heldigvis rigtig mange folkeskoleelever, der besøger konkurrencen og får mulighed for at se, hvor dygtig man kan blive til sit fag, hvis man arbejder hårdt for det. Forhåbentlig kan det være med til at få flere unge til at overveje at tage en erhvervsuddannelse. Det er der i den grad brug for, siger Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri.

Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Kommunikationsmedarbejder i Dansk Byggeri Mie Hovmark, mch@danskbyggeri.dk, telefon 72 16 02 33

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.