DM i Skills 2020 er lige om hjørnet

Når Bella Center i København fra den 16.-18. januar danner rammen om DM i Skills 2020, stiller 44 lærlinge fra Dansk Byggeris medlemsvirksomheder op. For nogle af dem er det anden gang, de er med.

Under det det årlige Danmarksmesterskab for erhvervsuddannelser dyster omkring 300 unge talenter om at blive landets bedste indenfor deres fag. Det gælder blandt andet alubyggere, tækkemænd og gulvlæggere. Og i år er 44 af deltagerne altså ansat i virksomheder, der er medlem af Dansk Byggeri. Derudover deltager to stenhuggerlærlinge, som igen i år viser stenhuggerfaget som demonstrationsfag.

Tre deltagere er med for anden gang

For Jonas Rønne Nielsen bliver DM i Skills en særlig oplevelse. Det er nemlig ikke første gang, han konkurrerer om at blive Danmarks bedste møbelsnedker. Han deltog også i konkurrencen i 2019. For ham er det hele oplevelsen omkring DM i Skills, der betyder noget.

- Selvfølgelig er selve konkurrencen nice, men hele oplevelsen er noget særligt. Fra træningsforløbet, månederne op til og selve konkurrencen. Det er hårdt at træne, men man lærer også nogle alternative metoder at udføre arbejdet på, når det skal gøres på tid. Det er ret fedt, siger Jonas Rønne Nielsen, som er i lære hos Raaschou Inventarsnedkeri og elev på NEXT Uddannelse København.

At han er med for anden gang, giver en række erfaringer, som han kan bygge videre på.

- Under selve konkurrencen vil jeg prøve at holde hovedet mere koldt end sidste år, for nu ved jeg, hvad det drejer sig om. Jeg har også trænet mere i år. Det er forskelligt, hvor meget hver deltager træner, men jeg træner fire uger fuldtid inklusive konkurrencerne, fortæller Jonas Rønne Nielsen.

Også bygningssnedker Tobias Preilev Hansen, der er i lære hos Hoffmann A/S, og brolægger Simon Milo Spring, som er i lære hos Svend Erik Lind A/S, deltager for andet år i streg.

Flere skal overveje en erhvervsuddannelse

I Dansk Byggeri håber underdirektør Louise Pihl, at DM i Skills kan være med til at gøre håndværksfagene endnu mere attraktive.

- Der er heldigvis rigtig mange folkeskoleelever, der besøger konkurrencen og får mulighed for at se, hvor dygtig man kan blive til sit fag, hvis man arbejder hårdt for det. Forhåbentlig kan det være med til at få flere unge til at overveje at tage en erhvervsuddannelse. Det er der i den grad brug for, siger Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri.

Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Kommunikationsmedarbejder i Dansk Byggeri Mie Hovmark, mch@danskbyggeri.dk, telefon 72 16 02 33

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.