Djøf: Skuffende lidt fokus på ligestilling

Syv af 20 ministre i Mette Frederiksens nye socialdemokratiske mindretalsregering er kvinder.

- Jeg vil gerne sige tillykke til den nye regering og de nye ministre. Der venter et stort arbejde – også på ligestillingsområdet. Det er skuffende, at den nye regering ikke formår at sætte flere kvinder i ministerstolene. Det siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig og næstformand i Djøf og fortsætter:

- Vi har noteret os, at den politiske forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten indeholder en passus om, at en ny regering ønsker et samfund, hvor mænd og kvinder reelt har lige muligheder. Derfor ville det have været stærkt med en mere lige repræsentation af de to køn i regeringen.

Hun undrer sig over placering af ligestillingsarbejdet i den nye regering:

- Hvis man virkeligt ville noget med ligestilling, havde det været naturligt at kombinere eksempelvis beskæftigelsesområdet med ligestilling, i stedet for at fastholde en unaturlig kombination af fiskeri, fødevarer og ligestilling.

Dertil kommer, at ministerlisten opretholder den traditionelle kønsarbejdsdeling, idet mænd fortsat har områder som finanser, skat og udenrigs, mens kvinder fortsat tager sig af børn, kultur og socialområdet – selv om der med en kvinde på forsvarsministerposten trods alt er tænkt lidt nyt.

- Men vi skal åbenbart vente længe på, at kvinder kan få ansvar for finanserne og ikke mindst skat, siger Sara Vergo.

Kønsfordelingen i de magtfulde regeringsudvalg – økonomiudvalget, koordinationsudvalget og ansættelsesudvalget, som under den tidligere regering kun bestod af mænd, har med Mette Frederiksen som statsminister betydet et lille fremskridt, idet ingen af udvalgene nu er rene mandeklubber. I regeringens Sikkerhedsudvalg er der blevet plads til to kvinder.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.