Djøf: Skuffende lidt fokus på ligestilling

Syv af 20 ministre i Mette Frederiksens nye socialdemokratiske mindretalsregering er kvinder.

- Jeg vil gerne sige tillykke til den nye regering og de nye ministre. Der venter et stort arbejde – også på ligestillingsområdet. Det er skuffende, at den nye regering ikke formår at sætte flere kvinder i ministerstolene. Det siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig og næstformand i Djøf og fortsætter:

- Vi har noteret os, at den politiske forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten indeholder en passus om, at en ny regering ønsker et samfund, hvor mænd og kvinder reelt har lige muligheder. Derfor ville det have været stærkt med en mere lige repræsentation af de to køn i regeringen.

Hun undrer sig over placering af ligestillingsarbejdet i den nye regering:

- Hvis man virkeligt ville noget med ligestilling, havde det været naturligt at kombinere eksempelvis beskæftigelsesområdet med ligestilling, i stedet for at fastholde en unaturlig kombination af fiskeri, fødevarer og ligestilling.

Dertil kommer, at ministerlisten opretholder den traditionelle kønsarbejdsdeling, idet mænd fortsat har områder som finanser, skat og udenrigs, mens kvinder fortsat tager sig af børn, kultur og socialområdet – selv om der med en kvinde på forsvarsministerposten trods alt er tænkt lidt nyt.

- Men vi skal åbenbart vente længe på, at kvinder kan få ansvar for finanserne og ikke mindst skat, siger Sara Vergo.

Kønsfordelingen i de magtfulde regeringsudvalg – økonomiudvalget, koordinationsudvalget og ansættelsesudvalget, som under den tidligere regering kun bestod af mænd, har med Mette Frederiksen som statsminister betydet et lille fremskridt, idet ingen af udvalgene nu er rene mandeklubber. I regeringens Sikkerhedsudvalg er der blevet plads til to kvinder.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.