Djøf om OK21-forlig i kommunerne: Ansvarligt med perspektiver

Mandag morgen er der indgået OK21-forlig om de generelle vilkår for medarbejdere i kommunerne. Den økonomiske ramme blev som forventet smal, men der er alligevel gode perspektiver i forliget. Bl.a. er der afsat midler til de enkelte organisationers egne forhandlinger, så der senere på måneden kan aftales specifikke forbedringer for de enkelte personalegrupper.

Økonomien i OK21-forliget i staten lagde i sidste weekend sporene til det forlig, der nu er indgået i kommunerne. Så også i kommunerne er der indgået et ansvarligt forlig, som tager højde for, at den økonomiske situation er historisk usikker.

Udover generelle lønforbedringer på i alt 5,02 % over de næste tre år har man indgået aftale om at afsætte midler til seniorområdet og udvikling af både ledere og medarbejderrepræsentanter, så de bliver endnu bedre til at håndtere udfordringer i det psykisk arbejdsmiljø.

Formand for Djøf Offentlig Sara Vergo siger om overenskomstresultatet:

”Der er indgået et ansvarligt forlig med - efter omstændighederne - fornuftige lønforbedringer til medarbejderne. Jeg synes, at vi har ramt en passende balance, hvor vi anerkender, at ansvarlighed er flere ting. Vi tager i fællesskab både ansvar for samfundsøkonomien og for alle de dygtige og hårdtarbejdende medarbejdere i kommunerne, som med hvert deres bidrag leverer velfærd til danskerne hver eneste dag.”

Sara Vergo fortsætter:

”Nu ser jeg frem til, at vi senere på måneden skal mødes til forhandlinger med kommunerne om den akademiske overenskomst. Begge parter har stillet krav, som det skal blive godt at få foldet ud og drøftet, og jeg er sikker på, at vi i fællesskab kan finde gode løsninger, så kommunerne også i fremtiden kan rekruttere og fastholde dygtige akademikere. Vi glæder os bl.a. til at drøfte vores krav om oprettelse af en kommunal kompetencefond og bedre muligheder for fleksibilitet for medarbejderne."

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet