Djøf: Høring om et godt børne- og ungdomsliv uden begrænsende forventninger

Djøf og Djøfs Ligestillingskomité inviterer i dag til høring på Christiansborg. Hvordan fremmer vi et børne- og ungdomsliv uden de begrænsninger, som er begrundet i fordomme og forventninger til drenge og pigers adfærd og valg af uddannelse, lyder spørgsmålet.

”Drenge leger med biler og piger leger med Barbie”…

Helt fra vi er små formes børn og unge i bestemte roller og forventninger, der er med til at grundlægge deres adfærd og muligheder resten af livet. Men hvordan sikrer vi, at alle børn og unge kan udfolde deres evner og interesser uden at ligge under for kønsstereotype fordomme og forventninger?

Det er nogle af de spørgsmål, der bliver vendt i dag på høringen om vejen til det gode børne- og ungdomsliv, som Djøf og Djøfs Ligestillingskomité inviterer til.

Her vil blandt andre minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling, Mogens Jensen komme ind på regeringens overvejelser om, hvordan vi sikrer bedre ligestilling allerede i børne- og ungdomsårene:

”Vi skal gøre op med traditionelle forestillinger om, hvordan man er ”rigtig” pige og ”rigtig” dreng. Det skal fx ikke være ens køn, der afgør, hvilke fag og brancher man uddanner sig inden for og arbejder i. Der skal være plads til at være pige og dreng på mange forskellige måder. Derfor har vi alle et ansvar for at være opmærksomme på, hvilke ubevidste forventninger til køn vi giver videre til børn og unge”, siger Mogens Jensen.

Emma Holten, medlem af Djøfs Ligestillingskomité og deltager på høringen siger:

“I begyndelsen af livet skal man føle sig fri til at lære sig selv og sin verden, kønsnormer hindrer nysgerrighed og gåpåmod og lukker os inde. I stedet skal vi åbne op.”

Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig og medlem af Djøfs Ligestillingskomité supplerer:

”Vi er som samfund nødt til at finde løsninger på, at andelen af især unge kvinder, der mistrives er så høj. Det kræver både et kritisk blik på uddannelsessystemet og uddannelsesinstitutioners ansvar for at sikre, at faglighed og trivsel går hånd i hånd. Samtidig er der brug for en særlig indsats for at fremme, at unge kvinder gør brug af deres demokratiske muligheder frem for at undlade at tage del i offentlig debat for at skærme sig selv.”

Hele programmet for høringen kan ses her: https://www.djoef.dk/kurser-og-arrangementer/s-oe-gning-alle-aktiviteter/aktiviteter/debat-om-vejen-til-det-gode-b-oe-rne-og-ungdomsliv.aspx?activityId=17656

Djøfs ligestillingsløfte

Høringens temaer er knyttet til Djøfs Ligestillingsløfte, der sætter fokus på udfordringer på forskellige alderstrin i piger/kvinders liv fra 10’erne til 60’erne.

Foreløbig har 74 medlemmer af Folketinget skrevet under på Ligestillingsløftet og lovet, at de vil arbejde for at styrke ligestillingen.

Høringen sætter fokus på 10’erne om, hvordan vi kan bryde pigers lavere tiltro til egne evner, og 20’erne adresserer, at særligt unge kvinder føler sig stressede.

Politisk idekatalog

På høringen præsenteres et nyt idekatalog med 19 konkrete forslag til, hvordan vi kan styrke ligestillingsarbejdet i 10’erne og 20’erne.

Kataloget er vedhæftet.

Høringen finder sted d. 6.2.2020 kl 14-17 i Fællessalen på Christianborg.

Få mere at vide

Edith Jakobsen, arbejdslivspolitisk chef i Djøf, eja@djoef.dk, tlf. 61 60 24 44.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet